Skip to main content
فهرست مقالات

وقت بیداری/ نقد فیلم

نویسنده:

مصاحبه شونده:

(15 صفحه - از 30 تا 44)

کلید واژه های ماشینی : فیلم ، سینما ، حج ، حسن‌پور ، کودک ، خواب ، سفر ، ساخت فیلم ، قصه ، طائرپور

خلاصه ماشینی:

"در همین آغاز کار از خانم طائرپور پرسشی دارم و آن اینکه جناب آقای حسن‌پور دربارهء وقتی‌ همه خواب بودند،نحوهء شکل‌گیری و ساخت فیلم،فرمودند شما به‌طور اتفاقی تهیه‌کنندهء این فیلم شدید. تقدیر ساخت این فیلم از ابتدا،با نوعی حس،خاطره و صفای درونی که برمی‌گردد به‌ مادر از دست رفتهء آقای حسن‌پور و احساسی که ما نسبت به همهء مادران و مسئلهء حج‌ داشتیم،گره خورده بود و برای ما به‌طور ناخواسته و به عنوان یک کار دینی پیش رفت. یکی از سؤالات و مسائل مهمی که باید از مسئولان کشور و به‌ویژه شهر قم که بنا دارد از این فرهنگ اصیل دفاع کند،این است که به رغم حضور مردم‌ در سالن و تأثیرگذاری فراوان این نوع فیلم‌ها،چرا هنوز بعد از گذشت این همه سال،فیلم‌های‌ مذهبی موقعیت و جایگاه فیلم‌های تجاری را ندارند؟امیدوارم همهء دوستان به این مسئلهء مهم به‌ صورت یک دغدغه و مشکل اساسی بنگرند. این مشکل تمام کسانی است که به یکی از شاخه‌های تخصصی حوزهء سینما نزدیک می‌شوند؛اما برای افراد جامعه که مخاطبان اصلی و غایی هر فیلم هستند،باید میزان تأثیرگذاری در آنها مشاهده شود و همین امر برای سازندگان،موجب رضایت خواهد بود. پرسش:چرا با اینکه در پایان فیلم،همهء شخصیت‌ها به نوعی سعادتمند می‌شوند،از عنوان وقتی همه خواب بودند استفاده کرده‌اید؟ حسن‌پور:ما مدت‌ها به این اندیشیدیم که چه اسمی برای فیلم انتخاب کنیم. ملکی:خانم طائر پور!با توجه به اینکه فیلم پسر مریم و وقتی همه خواب بودند جای خود را در میان فیلم‌ها و جشنواره‌های مذهبی باز کرده‌اند و جوایز متعددی از این جشنواره‌ها دریافت کرده‌اند،دیگر شما را یک تهیه‌کنندهء ایدئولوژیک در دنیا می‌شناسند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.