چکیده:
برای سازمانهایی که، با فشار و ماندن در محیط رقابتی روبرو هستند ، افزایش اثربخشی و مدیریت ریسک دارای اهمیت است. در این زمینه ابزارهای ارزیابی طراحی شده، به سازمانها کمک می کند. در این پژوهش هدفمان ارائه مدل ارزیابی بلوغ همکاری در شبکه های بین سازمانی می باشد. در این تحقیق ابتدا مدل های همکاری، چارچوب های مفهومی همکاری و مدل های بلوغ همکاری، "بلوغ همکاری در شبکه های بین سازمانی" و تعامل پذیری بررسی شدند. بعد از تحلیل مدل های بلوغ 5 سطح مستقل، موقت، هماهنگ شده، استانداردسازی شده و بهینه سازی نتیجه شده است. سپس با استفاده از رویکرد "علم طراحی" و متدلوژی تحقیق "فراترکیب" 7 بعد (ساختاری، رفتاری، فرآیندی، داده و اطلاعات، استراتژی، سیستم ها و نوآوری) و 25 شاخص استخراج شد، در مرحله بعد به واسطه نظرسنجی از خبرگان مدل پیشنهادی مورد ارزیابی قرار گرفت. برای تحلیل پرسشنامه از آزمون دوجمله ای استفاده شد، تمامی شاخص ها مورد تایید بود و هیچ کدام حذف نشد، سپس با استفاده از روش آزمون فریدمن، به اولویت بندی مولفه های هر بعد پرداخته شد. با روش میانگین موزون، وزن مولفه ها برای تعیین امتیاز نهایی هر یک از مولفه ها محاسبه گردید. طی پرسشنامه ای دیگر شرکت بازرگانی صنایع شیر ایران که در شبکه شباب همکاری داشت مورد مطالعه قرار دادیم که در بین سطح بلوغ یک و دو، همکاری در شبکه قرار گرفته بود، نهایتا پیشنهاداتی بر اساس ادبیات موضوع برای رسیدن به سطح بلوغ بالاتر و کاهش نقاط ضعف شرکت مزبور ارائه گردید.
خلاصه ماشینی:
بنابراین در این پژوهش هدف بر ارائه مدل ارزیابی بلوغ همکاری در شبکه های بین سازمانی است ، به همین خاطر نخست ابعاد و مؤلفه هایی که برای ارزیابی سازمان جهت تعیین سطح بلوغ لازم می باشد، باید استخراج شود.
وع ی اجراشده • فرآیندها و راهبردهای ل ا ا ا مدل شده کسب وکار ال ا ا ا مدل بوغ تعمل پذیری سزمنی [18] EIMM یکپارچه شده • قبیت هی سزمن • خدمات و محصولات تعامل پذیر • محیط قانونی ، امنیت و اعتماد بهینه سازی • مدلسازی سازمان ٢-٩- سطوح بلوغ همکاری در شبکه های بین سازمانی ٢-٩-١- جمع بندی و تحلیل سطوح مطرح در مدلهای بلوغ با توجه به موارد بالا، جدول ٢ حاصل بررسی رویکردها و نقاط تمرکز سطوح در مدلهای مختلف سنجش و بلوغ است .
جدول ٢ نقطه تمرکز سطوح بلوغ در مدلهای مختلف نام مدل نقطه تمرکز ECMM همکاری و تعامل پذیری در سازمانهای شبکه شده همکار E-CMM همکاری الکترونیکی ICMM همکاری بین سازمانی - تمرکز روی همکاری در خدمات (استانداردسازی) CMM همکاری بین گروهها (گروههای بین سازمانی ) COINMM ارزیابی آمادگی همکاری و تعامل پذیری CCMM همکاری در یک فرایند (فرایندهای کسب وکار) EIMM مدیریت و مدلسازی تعامل پذیری و استفاده از فناوری در مدل ECMM هدف، ارزیابی سازمانها در سنجش آمادگی برای همکاری و تعامل پذیری می باشد، همچنین نقشه راه برای بهبود با توجه به فرایندهای کسب وکار است .
برای رتبه بندی هر یک از مؤلفه ها و ابعاد مرتبط با مدل بلوغ همکاری در شبکه های بین سازمانی ، جهت شناسایی نقاط ضعف و قوت سازمانها از آزمون فریدمن استفاده شده است .