چکیده:
سازمان های اداری درسال های اخیرشاهد تحولات فزاینده ای در جهان مدیریت بوده اند واصول ونظریات مختلفی برای موفقیت آنهادرنیل به اهداف ارائه شده است. شناسایی نیازها وعوامل موثر بررضایت مشتریان واتخاذ استراتژی های مناسب جهت برآوردن آنها، همچنین آگاهی ازموضع سازمان در عرصه رقابت ازمهم ترین فعالیت های سازمان ها می باشد. مرکز آمار ایران به عنوان متولی نظام آماری کشور، بایستی تلاش نماید تا رضایت مشتریان و کاربران نسبت به خدمات ارائه شده را تامین نماید و موضع منحصر به فرد خودرا تثبیت نماید. تحقیق حاضر موضع مرکز آمار ایران در اذهان مشتریان را مورد بررسی قرار داده است. برای تعیین معیارها و اولویت بندی آنها از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و برای مشخص نمودن موضع مرکز آمار ایران از مدل اصلاح شده کوک و سیفرد (یکی از مدل های تصمیم گیری با معیارهای چندگانهMADM ) استفاده شده است. در این تحقیق ابتدا معیارهای موثر در تعیین موضع مرکز آمار ایران شامل درستی آمارها، سهولت دسترسی به آمارها، قابلیت اعتماد ، رعایت بی طرفی و... شناسایی شده، سپس اهمیت معیارها در دو مرحله از نظر تیم خبره مرکز آمار ایران و مشتریان به دست آمده است. جهت تعیین موضع برخی از سازمان ها و مرکز آمار ایران از مدل تخصیص در روش کوک و سیفرد استفاده شده است. نتیجه مورد انتظار تحقیق، تعیین موضع کنونی مرکز آمار ایران در ارتباط با 4 گروه معیار کلان و 20 معیار فرعی و تعیین موضع کلی آن نسبت به رقبا و در نهایت ارائه پیشنهادات لازم می باشد.
خلاصه ماشینی:
برای تعیین معیارها و اولویت بندی آنها از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و برای مشخص کردن جایگاه مرکز آمار ایران از مدل اصلاح شده کوک و سیفرد (یکی از مدلهای تصمیم گیری با معیارهای چندگانه MADM) استفاده شده است .
وی براساس نیازسنجی از خبرگان شرکت شهد ایران و مطالعات خود تعداد ٢٠ معیار فرعی در قالب عوامل آمیخته بازاریابی (p) را دسته بندی کرده و اولویت و وزن هر کدام از این معیارها را از دید 7Quality unction eployment مصرفکنندگان و اعضای گروه خبره شرکت شهد ایران با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی استخراج نمود و درنهایت رتبه شرکت شهد ایران نسبت به رقبای خود تعیین شده و با در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت شناخته شده، استراتژیهای مناسب به شرکت شهد ایران پیشنهاد شده است [١٠].
٧- ابزار جمع آوری اطلاعات جمع آوری اطلاعات با استفاده از سه دسته پرسشنامه به شرح زیر انجام شده است : • پرسشنامه مرحله اول: پرسشنامه نیازسنجی از اعضای گروه خبره برای شناسایی معیارهای مؤثر در تعیین جایگاه مرکز آمار ایران • پرسشنامه مرحله دوم: وزندهی و اولویت بندی معیارهای به دست آمده از پرسشنامه مرحله اول و ادبیات موضوع، به وسیله اعضای گروه خبره و تصمیم گیر مرکز آمار ایران • پرسشنامه مرحله سوم: وزندهی و اولویت بندی معیارهای به دست آمده از پرسشنامه مرحله اول و ادبیات موضوع، همچنین رتبه بندی سازمانها به وسیله مشتریان ٨- روایی و پایایی ابزار سنجش پیش از اطمینان نهایی به ابزارهای اندازهگیری و به کارگیری آنها در مرحله اصلی جمع آوری اطلاعات، ضرورت دارد که پژوهشگر از طریق علمی نسبت به روا بودن ابزار مورد نظر اطمینان نسبی پیدا کند.