چکیده:
در این پژوهش بحث گزینش کارکنان در چارچوب الگوی اسلامیایرانی پیشرفت مورد بررسی قرار گرفته، متغیرهای مؤثر بر آن شناسایی شده و در نهایت الگویی برای شناخت ابعاد و سازوکار اثر این عوامل طراحی شده و برازش آن مورد ارزیابی قرار گرفته است. جامعهی آماری پژوهش، کارکنان و مدیران پنج دانشگاه: جامع امام حسین(ع)، شهید بهشتی، تربیت مدرس، دانشگاه تهران و تربیت معلم تهران بوده است. مدل استخراج شده از ادبیات موضوع، ازطریق مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Lisrel مورد سنجش قرار گرفت. یافتههای پژوهش، الگوی استخراج شده را تأیید نمود و نشان داد که دو عامل توجه به مؤلفههای عقیدتی و همچنین توانمندیهای کاری و اخلاقی در گزینش، تأثیر معناداری بر صلاحیت کارکنان در احراز شغلشان داشتهاند. همچنین متغیر صلاحیت کارکنان در احراز شغلشان نیز بهعنوان متغیر میانجی، تأثیر معناداری بر دو متغیر وابستهی الگو، یعنی پذیرش شغل و خودکنترلی داشته است. انجام این تحقیق نشان داد که بهطور کلی در جامعهی ما دو عامل پذیرش شغل و خودکنترلی که از مهمترین آرمانهای منابع انسانی در هر سامانه میباشند، تحت تأثیر توجه به مؤلفههایی مانند: صلاحیت اخلاقی، سیاسی، اعتقادی، خانوادگی و البته تخصصی است.
خلاصه ماشینی:
com"/> تاریخ دریافت: 12/12/92 تاریخ پذیرش: 17/06/93 چکیده در این پژوهش بحث گزینش کارکنان در چارچوب الگوی اسلامیایرانی پیشرفت مورد بررسی قرار گرفته، متغیرهای مؤثر بر آن شناسایی شده و در نهایت الگویی برای شناخت ابعاد و سازوکار اثر این عوامل طراحی شده و برازش آن مورد ارزیابی قرار گرفته است.
از نظر اسلام، فرایند مدیریت ازجمله مسایل بسیار مهم برای جوامع بشری است و از آنجا که انقلاب اسلامی ایران، حاکمیت اصول و ارزشهای الهی بر محیط اجتماعی ازجمله نهادها و سازمانهای مربوط به آن را ضروری ساخته است، توجه به گزینش و انتخاب کارکنان براساس معیارهای اسلامی و ایرانی از آرمانهای این نظام بهشمار میرود (نیکپور، زارعکاسب،1390: 42).
ابزارهای مورد استفاده برای گردآوری دادههای مربوط به متغیرهای پژوهش</H6> <TD></TD> <TD>پرسشنامهی کارکنان</TD> <TD>پرسشنامهی مدیران</TD> <TD>اطلاعات ارایه شده توسط بخش منابع انسانی سازمان</TD> <TD>دریافت اطلاعات از گزینشگران</TD> <TD>ارزیابی صلاحیت اعتقادی</TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD>(</TD> <TD>(</TD> <TD>ارزیابی صلاحیت سیاسی</TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD>(</TD> <TD>(</TD> <TD>ارزیابی صلاحیت خانوادگی</TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD>(</TD> <TD>(</TD> <TD>ارزیابی صلاحیت اخلاقی</TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD>(</TD> <TD>(</TD> <TD>ارزیابی صلاحیت تخصصی</TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD>(</TD> <TD>(</TD> <TD>ایمان به هدف در میان کارکنان</TD> <TD>(</TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD>تناسب ویژگیهای کارکنان با مقتضیات شغل</TD> <TD>(</TD> <TD></TD> <TD>(</TD> <TD></TD> <TD>وضعیت روحی و نشاط کارکنان</TD> <TD>(</TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD>میزان ریزش و انفصال از خدمت</TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD>(</TD> <TD></TD> <TD>میزان تخلفات و جرایم</TD> <TD></TD> <TD></TD> <TD>(</TD> <TD></TD> <TD>نیاز به نظارت و واپایش</TD> <TD></TD> <TD>(</TD> <TD>(</TD> <TD></TD> یافتههای پژوهش برای سنجش میزان پایایی ابزار پژوهش از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است.