چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، بررسی نگرش کارکنان نسبت به برخی راهبردهای جبران خدمات است. پس از مطالعهی منابع کتابخانهای، ادبیات موضوع و راهبردهای جبران خدمات استخراج شدند؛ سپس با بررسی وضع موجود در محل انجام پژوهش؛ یعنی، بانک و انجام برخی مصاحبهها، هشت راهبرد جبران خدمات متناسب با بانک معین گردید. در ادامه، بهوسیلهی پرسشنامهی رضایت از حقوق و دستمزد، نگرش 152 نفر از جامعهی 10 هزار نفری کارکنان بانک در سرتاسر کشور، پیرامون هریک از این راهبردها مورد سنجش قرار گرفت. براساس نتایج آزمونهای آماری، ازجمله آزمون میانگین و آزمون مقایسهی میانگین دو جامعه، یک چارچوب راهبردی برای جبران خدمات در بانک با توجه به رضایت بیشتر کارکنان تدوین شد. براساس نتایج بهدستآمده، کارکنان نسبت به راهبرد پرداخت متغیر در مقابل راهبرد ثابت، راهبرد مبتنی بر عملکرد فردی در مقابل راهبرد عملکرد گروهی و همچنین پرداخت محرمانه در مقابل پرداخت آشکار رضایت بیشتری دارند.
خلاصه ماشینی:
مدیریت منابع انسانی؛ راهبرد جبران خدمات؛ رضایت از حقوق و دستمزد مقدمه یکی از اهداف مدیریت منابع انسانی<FootNote No="258" Text=" Human Resource Management (HRM)"/> بهعنوان یک علم، افزایش اثربخشی سازمان و همچنین بالا بردن سطح رفاهی کارکنان است.
اصطلاح مدیریت جبران خدمات<FootNote No="262" Text=" Compensation Management"/> واژهای است که بیشتر درکتب امریکایی منابع انسانی به کار برده شده است.
با توجه به تعاریف بالا از راهبرد جبران خدمات، برخی راهبردهای استخراجشده از منابع کتابخانهای و منطبق بر شرایط موجود بانک به شرح زیر است: پرداخت متغیر براساس عملکرد در مقابل پرداخت ثابت (اعرابی و مقدم، زمستان 1386) (وسترمن<FootNote No="265" Text=" Westerman"/> و همکاران، 2009) (استوارت و براون، 1388 :492) (دراکر و وایت، 1997).
تغییرات در سامانهی جبران خدمات، قلب توسعه در مدیریت منابع انسانی بوده و بهخصوص تغییر از نگاه کوتاهمدت به بلندمدت و راهبردی بهتازگی در ادبیات جبران خدمات وارد شده است و تغییرات در حقوق و مزایا، تحت عنوان پرداختهای جدید<FootNote No="268" Text=" New Pay (NP)"/> را به یکی از اهداف کلیدی مطالعات این حوزه بدل کرده است (دراکر و وایت، 1997).
هماکنون، این روش بهطور جزئی در بخشهایی از بستهی جبران خدمات بانک ازجمله برخی پاداشها و کارانهها مورد استفاده قرار میگیرد؛ اما نتیجهی این تحقیق نشان میدهد که نگرش کارکنان نسبت به این راهبرد مثبت بوده و میتوان استفاده از آن را در سازمان تعمیم داد و با توجه به نتیجهی تحقیق، مدیریت این تغییر نیز برای مدیران آسان خواهد بود.