چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی تحلیلی بخش ورزشی مطبوعات سراسری پرشمارگان و پرمخاطب آنلاین کشور با تأکید بر پوشش مؤلفههای اصلی ورزش کشور و رشتههای مختلف ورزشی بانوان بود. روش پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی و از نظر هدف ، کاربردی میباشد که دادهها به روش اسنادی و کتابخانهای جمع آوری شده است. جامعة آماری پژوهش آرشیو 10 روزنامة سراسری کشور در سال 1391 بود که برای نمونهگیری از روش تصادفی منظم استفاده شد. در مجموع 72 شماره از هر روزنامه انتخاب شد. نتایج به دست آمده نشان میدهد تنها در 9/2 درصد از اخبار، جنسیت موضوع خبر مربوط به بانوان بوده و 86 درصد از اخبار جنسیت موضوع خبر به صورت مستقیم مربوط به آقایان بوده است. دربین مؤلفههای ورزشی با رویکرد بانوان ، به ترتیب قهرمانی، حرفهای، همگانی و تربیتی مورد توجه مطبوعات بوده است. رشتههای ورزشی فوتبال و فوتسال نیز در اولویت پوشش نسبت به رشتههای دیگر قرار داشتند. با توجه به وضعیت ضعیف حاضر ورزش بانوان در مطبوعات، این رسانه جمعی برای خروج از این وضعیت و ارتقای جایگاه ورزش بانوان ناگزیر به بازنگری در برنامهها و اتخاذ راهکارها و راهبردهایی در جهت پوشش هرچه بیش تر ورزش بانوان در مطبوعات است.
The purpose of this study was the evaluating the content analysis of the best seller newspapers and online in the Iran with emphasis on different disciplines covering the main components of the female athlete. There is a perspective method that performed with content analysis and the data was collected in an attributive and a bookwork methods. The population for this study، were the 2012 archives of 10 best sellers newspapers in the country. A Multi-stage random was used for sampling. results from analyzing the structure of sports parts in newspapers show Only9/2percent of news articles relating to women and gender issues، gender issues، 86% of the news articles have been directly related to men. Among the sports component approach to the women''s championship، professional، and public education has been the focus of the press. Sports football and futsal in priority than other disciplines were covered. Given the current poor state of women''s sport in the media، the media and the promotion of women''s sport to get out of this situation compelled to revise and adopt programs، policies and strategies in order to cover more women''s sports press.
خلاصه ماشینی:
با اين حال ، مرور تاريخي بيشتر جوامع بيان کننده نقش حاشيه اي زنان در ورزش است (پناهي و همکاران ،١٣٩١) که در اين ميان رسانه هاي جمعي در صورت مطلوب بودن مطالب شان با توجه به نقش چهارگانه فرهنگ سازي، آموزشي، اطلاع رساني و ايجاد مشارکت اجتماعي نقش بسزايي در گسترش ورزش در بين بانوان ميتوانند داشته باشند؛ به طوريکه هرگاه رسانه تصوير بهتري از اين مقوله ارائه دهند، دختران بيشتري مشتاق ورزش ميشوند (غفوري، ١٣٨٢).
با توجه به اهميت نقش مطبوعات سراسري کشور که توسط عموم مردم کشور استفاده ميشود و نقشي که ميتواند در توسعه انواع رشته هاي ورزشي و مولفه هاي اصلي ورزش بانوان داشته باشد و همچنين با توجه به بررسي منابع تحقيق که حاکي از نبود تحقيقي در خصوص تحليل محتواي بخش ورزشي مطبوعات سراسري کشور (مطبوعات غيرورزشي) در رابطه با ورزش بانوان ميباشد و کم توجهي مطبوعات ورزشي به ورزش بانوان و افزايش روزافزون ورزش بانوان در سطح ملي و بين المللي هدف پژوهش حاضر بررسي تحليل محتوايي بخش ورزشي مطبوعات سراسري پرشمارگان همشهري ، ايران ، جام جم ، اطلاعات ، آفرينش ، جمهوري اسلامي، جوان ، اعتماد، ابرار و رسالت ميباشد و سعي شده است سهم رشته هاي ورزشي مختلف و مؤلفه هاي اصلي ورزش بانوان در بخش ورزشي مطبوعات سراسري بررسي شود.
همچنين نتايج اين پژوهش در خصوص سهم ورزش بانوان نسبت به مؤلفه هاي ورزش با تحقيقات تجاري و همکاران (١٣٨٥)، بارفروش (١٣٨٦)، کميل و اوگاز١ (٢٠١٠)، کيان و کلاويو٢ (٢٠١١) و فرزاليپور و همکاران (٢٠١٢) همخواني دارد که در آن ها نيز نشان داده شده است که به ورزش هاي همگاني در رسانه هاي ارتباطي جمعي کمتر پوشش داه شده است .