چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، شناسایی نقش مدیریت تنوع در فرسودگی شغلی اعضای هیأت علمی تربیت بدنی دانشگاه های سراسر کشور بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی و به روش میدانی انجام گرفته است. جامعة آماری این تحقیق برابر 400 نفر شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشکده ها وگروه های تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه های سراسری کشور بوده است. حجم نمونه برابر با 133 بوده که با استفاده از فرمول کوکران به دست آمده است. در این تحقیق، از پرسشنامة مدیریت تنوع (ویلیامیل استرید، 2007) و پرسشنامة فرسودگی شغلی (مسلش و جکسون، 1981) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها، علاوه بر آمارهای توصیفی، از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام و t تک نمونه ای استفاده شده است. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین مدیریت تنوع و فرسودگی شغلی (42/0-=r)، بعد قومیت و فرسودگی شغلی (/0-=r)، بعد مذهب و فرسودگی شغلی (46/0-=r)، بعد مرتبة علمی و فرسودگی شغلی (43/0-=r)، بعد سن و فرسودگی شغلی (41/-=r)، رابطة معکوس و معنی داری مشاهده شد. بین بعد جنسیت و فرسودگی شغلی رابطة معنی داری نبود. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که ابعاد مدیریت تنوع در بعد مذهب، قومیت، مرتبة علمی قادر به پیش بینی معنیدار فرسودگی شغلی هستند (740/34 = (129,3)F). میتوان نتیجه گیری کرد با افزایش مدیریت تنوع و ابعاد آن به جز بعد جنسیت، فرسودگی شغلی کاهش می یابد و به وسیلة ابعاد مدیریت تنوع میتوان 43 درصد از تغییرات فرسودگی شغلی را تبیین کرد.
The purpose of this study was to identify the role of diversity management in the job burnout of faculty members of physical education of universities across the country. The present research is of correlation and performed in field method. The population for this study consisted of 400 individuals and groups of all members of the faculty members of physical education and sports science departments in the universities across the country. The volume of the sample size was 133 obtained through Cochran formula. In this study، a diversity management questionnaire (Villamil Astrid، 2007) and burnout questionnaire (Maslach & Jackson، 1981) have been used. For data analysis، in addition to descriptive statistics، also the correlation coefficient، multiple regression and single-sample T-test have been used. The results of correlation coefficient showed that there is a significant and reverse relationship between diversity management and job burnout of faculty members (r=-0.44، p<0.01)، race dimension and burnout (r=-0.20، p<0.05)، religion dimension and burnout (r=-0.46، p<0.01)، scientific degree dimension and burnout (r=-0.43، p<0.01)، age dimension and burnout (r=-0.41، p<0.01). there was no relation between between gender and burnout(r=-0/15، p=0.087). The results of step by step multiple regression also showed that aspects of the diversity management in religion، race and scientific degree aspects are able to predict burnout (F(3،129)=34.740، p<0.01).Thus، we can conclude that the increase in diversity management and its dimensions except for gender، burnout decreases. And the management of 43% of the variation can be explained by changes in burnout (p=0.447). It is suggested that managers in terms of diversity management provide the way for reducing the job burnout of faculty members.
خلاصه ماشینی:
همچنين ، نتايج تحليل رگرسيون گام به گام نشان داد که ابعاد مديريت تنوع در بعد مذهب ، قوميت ، مرتبۀ علمي قادر به پيش بيني معنيدار فرسودگي شغلي هستند (٣٤/٧٤٠ = (٣١٢٩)F).
با توصيفي که گذشت عمده ترين مسئله اي که اين پژوهش با آن روبرو بوده است ، شناسايي نقش مديريت تنوع در فرسودگي شغلي اعضاي هيأت علمي تربيت بدني دانشگاه هاي سراسر کشور بود.
به عبارتي، به کارگيري مديريت تنوع توسط مديران در دانشگاه ها همانند برخي عوامل سازماني باعث کاهش فرسودگي شغلي اعضاي هيأت علمي تربيت بدني ميشود.
Paynez همچنين ، يافته هاي تحقيق نشان داد که از بين پنج بعد مديريت تنوع مديران يعني (بعد مديريت تنوع جنسيت ، مذهب ، قوميت ، مرتبه علمي و سن )، صرفاً سه بعد (مديريت تنوع مذهب ، قوميت ، و مرتبۀ علمي)، توان پيش بيني معنيدار براي فرسودگي شغلي اعضاي هيأت علمي تربيت بدني و علوم ورزشي را دارند.
بنابراين ، با توجه به يافته هاي اين پژوهش مبني بر توان پيش بيني معنيدار برخي از ابعاد مديريت تنوع در فرسودگي شغلي اعضاي هيأت علمي، تأکيد ويژه بر ابعاد ١- بعد مديريت تنوع مذهب ، ٢- بعد مديريت تنوع قوميت ، ٣- بعد مديريت تنوع مرتبۀ علمي ، در گروه ها و دانشکده هاي تربيت بدني و علوم ورزشي دانشگاه هاي سراسري کشور مهم است .
- Agoshi Emiko and Chang Eunmi, (2009), "Diversity Management and the Effects on Employees’ Organizational Commitment: Evidence from Japan and Korea", Journal of World Business, 44, 31 – 40.