چکیده:
کسب وکارهای کوچـک و متوسـط از اجـزای حیـاتی رشـد در اقتصـاد جهـانی محسـوب می شوند، شناخت ابعاد رشد کسب وکار، در تدوین سیاست های حمایت از توسعه ی کارآفرینی تاثیرگذار است . هدف اصلی ایـن پـژوهش شناسـایی ابعـاد رشـد کسـب وکارهـای کوچـک و متوسـط تولیـدی پوشـاک بـا مالکیـت کارآفرینـان زن بـوده و از نـوآوری هـای ایـن پـژوهش استخراج مدلی در زمینه ی ابعاد رشد کسب وکارهای زنان می باشد. این پـژوهش از نظـر هـدف کاربردی و به لحاظ رویکرد تحقیق کمی است و شیوه ی جمع آوری داده هـا از نـوع توصـیفی - پیمایشی می باشد. جامعه ی آماری پژوهش زنان مدیر کارآفرین تولیدی های پوشـاک را شـامل می شود که بر اساس فرمول کوکران ، ٧٩ نفر به شیوه ی تصادفی ساده به عنوان نمونـه ی آمـاری انتخاب شده اند. ابزار اصلی جمع آوری داده هـا پرسـش نامـه بـوده و تجزیـه و تحلیـل داده هـا بـا استفاده از آزمون کای اسکوئر و آزمون فریدمن انجام شد. یافته های تحقیق نشان مـی دهـد کـه متغیرهای مستقل به ترتیب راهبردهـای مـدیریتی ؛ عوامـل فـردی ؛ محیطـی و سـازمانی بـر متغیـر وابسته ی رشد کسب وکارهای تولیدی پوشاک با مدیریت زنان و کارآفرینان زن ، تاثیر مثبـت و معناداری دارند. در انتها، در راستای بهبود نگرش به کارآفرینی زنان پیشنهادهایی ارایه شد.
Small and Medium-sized Enterprises (SMEs) are vital components of global economy. Identifying the factors affecting the business growth can influence the policies that support entrepreneurship development. The main objective of this study is to identify the factors affecting the growth of small and medium-sized garment-producing businesses owned by women entrepreneurs. One of the innovations of this study is to extract a model about the factors affecting the growth of women’s businesses. The study is quantitatively done in terms of research approach. The data were collected by using a descriptive-survey method. The population of the study consisted of women entrepreneurs who manage garment-producing businesses. About 79 people were selected as the sample by using a simple random method based on Cochran formula. The main data-collection tool was the questionnaire، and the data analysis was conducted by using Chi-square test and Friedman test. The findings of the research indicate that the independent variables of managerial strategies and individual، environmental and organizational factors respectively، have a positive and meaningful impact on the dependent variables of the growth of garment-producing businesses owned and managed by women entrepreneurs. Finally، some recommendations are made which aim at improving the attitude towards women’s entrepreneurship.
خلاصه ماشینی:
امروزه عوامل مختلف و گوناگونی به عنوان عوامل کلان محیطی یا سـازمانی یـا فـردی که بر رشد صنایع کوچک و متوسط تاثیرگذار هستند مطالعه شـده اسـت ، کـه از آن جملـه می توان به عوامل مالی و بازار، دسترسی به اطلاعات ، عوامل قانونی و سیاسـت هـای دولـت به عنوان عوامل مهم اشاره کـرد (٢٠٠٧ ,Hamilton) و کـارآفرینی زنـان و نقـش زنـان در مدرنیزه کردن اقتصادهـای در حـال رشـد، همچنـین در تسـهیل توسـعه ی کسـب وکارهـا و بهره برداری از افکار فرصت طلبانه بـه منظـور ایجـاد و رشـد شـرکت هـای کوچـک اهمیـت زیادی دارد (١٩٨٦ ,Horwitz &Brockhaus ).
(Schamp & Deschoolmeester,1998) در مطالعــاتی کــه دابــز و همیلتــون ١در ســال ٢٠٠٧ انجــام دادنــد، چهــار متغیــر اصــلی راهبردهای مدیریتی (اهداف رشد، توسعه و تـامین نیـروی کـار، توسـعه ی بـازار محصـول ، دسترسـی بـه منـابع مـالی ، بـین المللـی شـدن و همکـاری هـای تجـاری ، انعطـاف پـذیری )، ویژگی های کارآفرین (ارتباطات قوی و اثرگذار، انگیـزه و تمایـل بـه رشـد، تحصـیلات و تجربه ی مرتبط و گروه موسس )، ویژگی های شرکت (اندازه و سن ) و عوامل خاص محیط و صنعت (منابع بیرونی مورد نیاز شرکت ، پویایی محیط ، رقبا و شـرکت هـای بـزرگ تـر) را به عنوان عوامل تاثیرگذار بر رشد کسب وکارهای کوچک و متوسط مطرح کردند.