چکیده:
امروزه نقش نیروی انسانی در توسعه یافتگی کشورها برکسی پوشیده نیست . در ایـن راسـتا، زنان نیز در تغییر وضعیت روستا نقش مهمـی برعهـده داشـته و بـه عنـوان منبعـی ناشـناخته تلقـی می شوند که بهره برداری از آن می توانـد اقتصـاد روسـتا را شـکوفا کنـد. لازمـه ی بـه کـارگیری توانایی ها و استعدادهای زنان ، شناخت دقیق و علمی فعالیـت هـای آن هـا وگسـترش امکانـات و شرایط مورد نیازشان است . براین اساس ، این پژوهش در صدد بررسی تاثیر عوامـل آموزشـی و نهادی - سازمانی بر کارآفرینی زنان روستایی استان همدان می باشد. این تحقیـق از نظـر هـدف ، کاربردی و از نظر نوع داده ها و شیوه ی جمع آوری از نوع تحقیق توصیفی - همبستگی می باشـد که از طریق پرسش نامه انجـام شـده اسـت . جامعـه ی آمـاری تحقیـق را کلیـه ی زنـان روسـتایی کارآفرین در استان همدان تشکیل می دهند که ١١٧ نفر به عنوان نمونـه ، بررسـی شـدند. میـزان ضریب آلفای کرونباخ ٠/٨٣ محاسبه شده و یافته های تحقیق نشان می دهد که رابطـه ی مثبـت و معنی داری بین میزان بهره مندی از فرصت هـای آموزشـی و میـزان دسترسـی زنـان روسـتایی بـه عوامل نهادی - سازمانی با سطح کارآفرینی آن ها وجود دارد. نتایج به دست آمـده از رگرسـیون چند متغیره نشان می دهد که ٢ متغیر مستقل بررسی شده ، ٣٥/٥ درصد از تغییـرات متغیـر وابسـته را تبیین کرده اند.
Today، the crucial role of human resources in the developmentof countries is evident. In this regard، women play an important role in changing rural situation and are considered as an unknown source to help flourish rural economy. Utilizing the abilities and potentials of women needs an accurate and scientific recognition of their activities and recognition of the facilities and conditions. Accordingly، the present study seeks to investigate the effect of educational، institutional and organizational factors on rural women entrepreneurship in Hamedan Province. This research has been carried out on the basis of descriptive and correlational method and the data have been collected through questionnaires. The statistical population of study consisted of 117 rural women entrepreneurs in Hamedan Province. The Cronbach's Alpha Coefficient is 0.83. The research findings indicate that there is a significant positive relationship between the rural women's benefit of educational opportunities، the rural women's access to institutional-organizational factors and the level of their entrepreneurship. The results of multiple regression indicate that the two independent variables explain 35.5 percent of the variations of dependent variables.
خلاصه ماشینی:
به عبارتی ، لازمه ی دست یابی به توسـعه ی متـوازن ، شناسـایی و تـلاش برای بهره گیری از تمامی ظرفیت های انسانی جوامع می باشد که این موضوع بـیش از همـه ، اهمیـت جایگـاه زنـان و نیـز زنـان روسـتایی را بـه عنـوان نیمـی از جمعیـت فعـال روسـتا و بسترسازی برای بهـره گیـری شایسـته از توانمنـدی هـای آن هـا در فعالیـت هـای اقتصـادی و کارآفرینی و به تبع آن پیشبرد فرایند توسعه ی پایدار روستایی را نمایان مـی کنـد (فتـوتی و همکاران ، ١٣٨٨).
با افزایش چشمگیر نقش زنان در فعالیت های اقتصـادی و ظهـور زنـان کـارآفرین ، پژوهش های زیادی با تمرکز بر کارآفرینی زنان انجام شده است که در این بخش به مـرور برخی از مهم ترین نتایج پژوهش های انجام شده در زمینه ی تأثیر بهره مندی از فرصـت هـای آموزشی و دسترسی به عوامـل نهـادی - سـازمانی بـر رونـد توسـعه ی کـارآفرینی ، بـه ویـژه کارآفرینی زنان روستایی ، پرداخته می شود.
مهم تـرین متغیرهـای مسـتقل بررسـی شـده در ایـن تحقیق ، میزان بهره مندی زنان روستایی کارآفرین از فرصت های آموزشی و میزان دسترسی آن ها به عوامل نهادی - سازمانی بودند که گویه های استفاده شده برای بررسی این دو متغیر براساس سوابق پژوهشی تحقیق از جمله مطالعات آناندسـینگ و کریشـنا (١٩٩٤)، سـیدو و کائور (٢٠٠٦)، فلاح جلودار و همکـاران (١٣٨٦) و آل بویـه و آجیلـی (١٣٨٨) تعیـین شـد.
"Development of Entrepreneurship among Rural women", Journal of social science, Vol. 13, No. 2, pp.