چکیده:
پژوهش به بررسی نظرات اعضای هیات علمی در رابطه با توسعه کارآفرینی و عوامل موثر در این امر در دانشگاه شهید بهشتی به عنوان یکی از دانشگاه های بزرگ و جامع، کشور اختصاص دارد. ماهیت و روش تحقیق در این پژوهش با توجه به اهداف و ماهیت موضوع، توصیفی پیمایشی و نوع آن کاربردی است. ابزار سنجش این پژوهش را یک پرسشنامه 30 سوالی تشکیل می دهد. این پرسشنامه توسط پژوهشگران تدوین شده است که روایی آن پس از مشورت با استادان و متخصصان امر و حذف و تعدیل سوالات نامفهوم بدست آمده و اعتبار آن هم به وسیله آلفای کرونباخ با مقدار 0.9 محاسبه شده است. اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی به عنوان جامعه آماری این پژوهش انتخاب شده اند. برای تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر توصیف داده ها از آزمون آماری موسوم به کای دو و تاو کندال استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان دهنده آن است که عوامل موثر در توسعه کارآفرینی دانشگاهی عبارت اند از: ماموریت دانشگاه، نظرات و نگرش اعضای هیات علمی، سیستم پاداش و جبران فعالیت های کارآفرینی، برنامه تربیت و آموزش کارآفرینان و روش های نوآورانه در تدریس.
The present paper aims to examine the perspectives of faculty members of Shahid Beheshti University، one of the big universities، on the development of university entrepreneurship and the involving parameters. According to the nature and objectives of the study، it is an applied descriptive-survey research. The measurement tool was a 30-item questionnaire provided by researchers. After consultation with professors and improvement of some vague questions، validity of the measurement tool was calculated to be 0.9، using Cronbach’s Alpha. The statistical population of the study included all faculty members of Shahid Beheshti University. The data was analyzed using both data description method and Kendall’s K2 and taustatistical tests. The results showed that the factors involved inthe development of university entrepreneurship are: University’s mission، faculty members’ perspectives، award and compensation system for entrepreneurial activities، entrepreneurs’ training program، and innovative teaching methods.