Skip to main content
فهرست مقالات

انفطار صورت: درباره سینمای دینی

نویسنده:

(16 صفحه - از 60 تا 75)

کلید واژه های ماشینی : دینی، فیلم، تاریخ، سینمای دینی، هنر، بن‌مایه‌ها، تأویل، مسیحیان، کتاب مقدس، اسطوره

خلاصه ماشینی:

"در فتح بیت المقدس قتل عامی مرتکب شدند که تا امروز هم شرم آن مانع از تفاخر ایشان به ماجرای جنگ‌های صلیبی است 14 ولی برخلاف ایشان، سپاه اسلام تمام قول و قرارها را عملی کرد که در نوع خود اعجاب و شگفتی صلیبی‌های مسیحی را برانگیخت؛ولی در فیلم چنان القا می‌شود که صلاح الدین چون از تفوق نظامی ناامید شد پذیرفت تا با مسیحیان صلیبی صلح برقرار کند و به واقع ضرب شست مسیحیان صلاح الدین را تادیب می‌کند. چنان که می‌دانیم در بیشتر ادیان توحیدی، کلمه مقدس است و به خودی خود قدرتمند، به نظر می‌رسد که میراث تفسیری ما در مورد کله الله و زبان قرآن، که اعجاز آن نیز هست، میراثی سترگ و غنی است؛اگر این جنجال‌های نظری جدی باشند که جوامع مدرن، رسانه‌های سنتی خود را-بیشتر بر کلمه استوار بوده است-به تدریج از دست می‌دهند و رسانه‌هایی چون سینما، تلویزیون و رایانه را جانشین آنها می‌سازند-که بیشتر تصور محور یا شمایل‌نگار هستند- این پرسش جدی پیش می‌آید که آیا محور سنتی دین که بر تقدس و نیروی کلمه استوار بود، می‌تواند بر مدار دیگری بگردد؟در این صورت چه بر سر کتاب‌های مقدس خواهد آمد که اساسا کلمه محورند؟فرای با یاری گرفتن از چرخه تاریخ در نظریه ویکو 5 از سه نوع بیان کلامی سخن می‌گوید. دانته، کمدی الهی را چند معنایی 10 می‌داند و لایه‌های آن را برمی‌شمارد: 1)معنای لفظی یا تاریخی؛2)معنای اخلاقی؛3)معنای تمثیلی 11 ؛4)معنای باطنی 12 ؛سخن خود او به نقل از فرای چنین است:چون اگر جز حروف را بررسی نکنیم، خروج قوم بنی‌اسرائیل از مصر[و رفتن آنها به فلسطین‌]در زمان موسی به ما عرضه می‌شود؛اگر تمثیل را بررسی کنیم، رستگاری ما به دست مسیح عرضه می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.