چکیده:
یکی از مباحث مهم و کلیدی برای سازمانهای دولتی اجرای سیاستهای تدوین شده است، صنعت گردشگری بزرگترین صنعت دنیا بوده و سازمان جهانی جهانگردی هشدار داده است که بسیاری از سیاستهای تدوین شده در سطح ملی به ندرت اجرایی شده است.. اجرای سیاستهای گردشگری نیازمند هماهنگی و همکاری و مشارکت میان همه بازیگران است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی، اولویتبندی و طراحی مدل بازیگران سیاستهای اجرای گردشگری کشور است، که بر اجرا و یا شکست سیاستهای تدوین شده اثر میگذارند. جهت مشخص نمودن بازیگران سیاستهای گردشگری از روش دلفی از چهار مرحله استفاده شده است. تعداد اعضای گروه دلفی 30 نفر است. جهت اولویتبندی بازیگران سیاستهای گردشگری از روش تاپسیس فازی استفاده شده است. جهت سنجش اثرگذاری هر یک از متغیرها بر اجرای سیاستهای گردشگری از آزمون تحلیل عاملی در نرمافزار لیزرل بهره گرفته شده است. تعداد بازیگران اجرای سیاستهای گردشگری ایران 23 ارگان و وزارتخانه است که رتبهبندی هر یک از این بازیگران مشخص شده است. جهت تعیین روایی پرسشنامه نیز از نظر خبرگان استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که در اجرای سیاستهای گردشگری، همکاری همه بازیگران شناخته شده ضروری است و در صورتی که حتی یکی از بازیگران اجرای سیاستها گردشگری در اجرای سیاستها همکاری نکند، سیاستهای گردشگری به اجرا در نخواهد آمد.
One of the key issues for public organizations، is implement of policies are formulated. The travel and tourism industry is one of the largest industries in the whole of the world. The WTO has warned that many plans and policy for tourism have been prepared at the national level but are rarely implemented as intended، often because they are too sophisticated، lack of budgetary or disconnected and conflict among the tourism actors. Moreover، tourism policy implementation needs coordination، cooperation، participation of all actors. The main propose of this article was to bring to light the actors that contribute to the success or failure in translating policy into practice، and how those actors influence such processes. The research questions that this study followed are: how actors may enable or constrain the effective implementation of policies? This article tries to identify the different role of tourism actor and prioritize them. Although to identify tourism actor’s four rounds of Delphi method has been used، Delphi group members were 30 and to ranking of these actors fuzzy Topsis method has been used and for determine impact of each actor، factor analysis through LISREL software has been used. Random sampling method was used and sampling formula is Cochran. The sample number is 252 and for reliability of questionnaire Cronbach's alpha was 0/91.Results from this study showed that 23 actors are involved in tourism policy implementation in Iran. And without collaboration these actors the failure in tourism policy implementation is inevitable .