چکیده:
توراندخت، بر نام شاهدخت یکی از روایتهای هزار و یکروزاست که تا امروز مایة خلاقیت بسیاری از ادبای ایران و نمایشنامهنویسان جهان بوده،ولی شناخت آن در ایران مغفول مانده است. برتولت برشت نمایشنامهنویس پرکار و نظریهپردازنمایشنامة روایی یا غیرارسطویی سدة بیستم توانسته با استفاده از بنمایة روایتتوراندخت، نوآوریهای شگرفی آفریده و به قول خود غروب خرد و عقلانیت عصرش را بهتصویر بکشد. علیرغم پژوهشهایی که دربارة نظریة ادبی برشت و آفرینشهای منظوم ومنثورش انجام یافته، هنوز جستار مستقلی نسبت به شناخت نمایشنامة توراندخت ارایهنشده است. مقالة حاضر با در نظر داشتن این فقر پژوهشی، نخست در بخش مبانی نظری تحقیقبه منشأ تاریخی روایت توراندخت و نوآوری برشت در استفاده از بنمایة عشق و پرسشاشاره داشته آنگاه، دیگر آثاری را که دربارة توراندخت انجام یافته، معرفی کرده ودر پایان با توصیف نمایشنامة توراندخت روی به تحلیل ویژگیهای این نمایشنامه ونوآوریهای آن آورده است.
خلاصه ماشینی:
مقالة حاضر با در نظر داشتن این فقر پژوهشی ، نخست در بخش مبانی نظری تحقیـق به منشأ تاریخی روایت توراندخت و نوآوری برشت در استفاده از بنمایة عشق و پرسش اشـاره داشـته آنگاه، دیگر آثاری را که دربارة توراندخت انجام یافته ، معرفی کرده و در پایان بـا توصـیف نمایـشنامة توراندخت روی به تحلیل ویژگی های این نمایشنامه و نوآوری های آن آورده است .
برشت سعی می کند بـا اسـتفاده از نمـایش نامـة تورانـدخت انتقادی بر روشنفکران زمان خود داشـته باشـد و بـه مخاطـب بفهمانـد کـه در عـصر برشـت ، روشنفکری هم معنای خودش را از دست داده و این طبقه وظیفة اجتمـاعی خـود را فرامـوش کرده و از فکر به عنوان وسیله ای برای کار و کسب و نیل به خواسته های مـادی خـود اسـتفاده می کنند و از این جهت است که نمایشنامة توراندخت درست در نقطة مقابل نمایشنامة زنـدگی گالیله قرار دارد و زیرا نماشنامة زندگی گالیله طلوع خرد را بیان کرده و در توراندخت غـروب آن را به نمایش گذاشته می شود.
"Principles of Brechtian Narrative Drama: Case Study of Mother Courage and Her Children", Journal of Research in Contemporary World Literature, 16, (61), 5-24.
Journal of Research in Contemporary World Literature, 17.
Journal of Research in Contemporary World Literature, Volume 14.