چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر باورهای خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر زنجان انجام گردید. روش پژوهش، آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل میباشد. ابزارهای مورد استفاده عبارتند از پرسشنامه باورهای خودکارآمدی، معدل پایان ترم اول و دوم دانش آموزان و برنامه آموزشی مهارتهای ارتباطی یونیسف (2004). جامعه آماری را 4935 نفر از دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر زنجان در سال تحصیلی90-1389 شامل میشود که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، 60 نفر از آنها که در پرسشنامه باورهای خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی نمره پایینتر از متوسط گرفته بودند، انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند و مهارتهای ارتباطی شامل مهارتهای آشنایی با ارتباط، پلها و موانع ارتباطی، انتخاب دقیق کلمات، خوب گوش دادن، قاطعیت در رفتار، بیان نظر خود و نه گفتن، بر اساس بسته آموزشی یونیسف به مدت ده جلسه 90 دقیقهای برای گروه آزمایش به روش پرسش و پاسخ و ایفای نقش آموزش داده شد. به منظور تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار آماریspss14، از آزمونهای آماری تحلیل کواریانس چند متغیری و تک متغری (ANCOVA MANCOVA ,) استفاده گردید. نتایج حاصله از تحلیل کواریانس حاکی از موثر بودن آموزش مهارتهای ارتباطی در بهبود باورهای خودکارآمدی (7/33F= و001/0P
و پیشرفت تحصیلی (25=f و 0/001>P دانش اموزان می باشد.
خلاصه ماشینی:
"جامعه آماری را ٤٩٣٥ نفر از دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر زنجان در سال تحصیلی٩٠-١٣٨٩ شامل میشود که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، ٦٠ نفر از آنها که در پرسشنامه باورهای خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی نمره پایین تر از متوسط گرفته بودند، انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند و مهارت های ارتباطی شامل مهارت های آشـنایی با ارتباط ، پل ها و موانع ارتباطی، انتخاب دقیق کلمات ، خوب گوش دادن ، قاطعیت در رفتار، بیـان نظـر خود و نه گفتن ، بر اساس بسته آموزشی یونیسف به مدت ده جلسه ٩٠ دقیقه ای برای گروه آزمایش بـه روش پرسش و پاسخ و ایفای نقش آموزش داده شد.
پژوهش ها نشان میدهد که یکی از متغیرهای موثر بر افزایش خودکارآمـدی، توانـایی معلـم و دانش آموزان در مهارت های ارتباطی ١ میباشد (٢٠٠٧,Nwogu ؛ ٢٠١٠,Surmeli&Mehpare ؛ Jan ٢٠٠٦,mainz et al ؛ ٢٠٠٣,Zachari) و مهارت های ارتباطی کارآمد نقـش مهمـی در موفقیـت هـای تحصیلی دانش آموزان دارد (P١٧ ,٢٠٠٥,Pehlivan).
1- Communication skills در پژوهشی، تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر خودکارآمدی و عملکـرد دانشـجویان رشـته پرستاری و پزشکی بررسی شد نتایج نشان داد که آمـوزش مهـارت هـای ارتبـاطی ارزیـابی شـرکت کنندگان را از توانایی خود در انجام تکالیف و خودکارآمـدی بـه طـور معنـی داری بهبـود بخشـید.
P270) (P١٠٧٥ ,٢٠١٠, Bragard(، در یک پژوهش کنترل شـده طـولی کـه بـر روی ٩٦ دانشـجوی پزشکی انجام شد، به این نتیجه رسید که آموزش مهارت های ارتباطی و مدیریت هیجـانی بـه طـور معنی داری خودکارآمدی شرکت کنندگان را افزایش و استرس ارتباطی آنها را کاهش داد."