چکیده:
هدف از این پژوهش تحلیل و مقایسه نیازهای تربیت دینی دانش آموزان دوره متوسطه در ابعاد شناختی، عاطفی و عملکردی میباشد.جامعه آماری این پژوهش زمینهیابی تمامی دانشآموزان دوره متوسطه شهر جهرم اعم از دختر و پسر میباشد. حجم نمونه در این پژوهش با استفاده از فرمول کوکران 300 نفر (150 نفر دختر و150 نفر پسر) با روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردیدند و با پرسشنامه محقق ساخته با روایی و پایایی قابل قبول مورد سنجش قرار گرفتند. در تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب هماهنگی کندال، آزمون t گروههای مستقل استفاده شد. یافتهها نشان دادند که: در بعد شناختی بالاترین اولویت نیازهای آموزشی دانش آموزان به ترتیب عبارتند از: شناخت مفهوم پلورالیسم دینی، روشهای پژوهش دینی و آشنایی با ادیان دیگر و پایینترین اولویت و نیاز مربوط به آموزش در زمینه شناخت مفهوم توکل به خداوند بوده است. در بعد عاطفی، بالاترین اولویت نیازهای آموزشی دانش آموزان به ترتیب عبارتند از: آموزش در خصوص چگونگی احساس تعهد و پایبندی نسبت به مسئولیت در زمان غیبت امام زمان(ع) و پایینترین اولویت و نیاز مربوط به آموزش در زمینه اعتقاد به معاد و جزای عادلانه انسان بوده است. در بعدعملکردی بالاترین اولویت نیازهای آموزشی دانش آموزان عبارتند از: آموزش در زمینه مشارکت در نماز جمعه و پایینترین اولویت و نیاز مربوط به آموزش در خصوص چگونگی روزه گرفتن بوده است. مقایسه نیازهای دختران و پسران نشان میدهد؛ دختران در مقایسه با پسران در نیازهای شناختی تفاوت معنی داری دارند، ولی هیچگونه تفاوت معنی داری بین دختران و پسران در بعد عاطفی و عملکردی دیده نشده است. دانش آموزان در انتخاب مهارتها اولویت قائل هستند و در حیطه شناختی نیاز بیشتری به آموزش دارند و این نیازها به ترتیب شامل شناختی، عملکردی و عاطفی است.
خلاصه ماشینی:
"یافته های پژوهش پرسش شماره یک : دانش آموزان دوره متوسطه در حوزه تربیت دینی، در حیطه شـناختی بـه چه نوع آموزش هایی نیاز دارند؟ با توجه به اینکه ٢٢ پرسش از ٤٠ سوال پرسشنامه مربوط بـه بعـد شـناختی مـیباشـد، ایـن پرسش ها با استفاده از آزمون میانگین و ضریب هماهنگی کندال تجزیـه و تحلیـل شـده اسـت کـه دانش آموزان از ٢٢ موضوع به ٣ مورد آن به ترتیب جدول اعلام نیاز کرده اند.
پرسش سه پژوهش : دانش آموزان دوره متوسطه در حوزه تربیت دینی، در حیطه رفتاری- عملکردی بـه چـه نـوع آموزش هایی نیاز دارند؟ با توجه به اینکه ١١پرسش از٤٠ پرسش پرسشنامه مربوط به حیطه رفتاری- عملکـردی مـی- باشد این سوالات با استفاده از آزمون میانگین و ضریب هماهنگی کندال تجزیه و تحلیل شده است که دانش آموزان از ١١ موضوع به ١ مورد آن اعلام نیاز کرده اند که شامل پرسش ٣٧ میباشند.
از سوی دیگر باید توجه داشت در بعد انگیزشـی آن چیـزی دانـش آمـوزان را برانگیختـه میکند که پاسخگو به نیازهای عاطفی و شناختی آنها باشد اما چه راه کارهایی برای جـذب آنهـا نسبت به آموزه های دینی میتوان اتخاذ کرد تا هم به شناخت آنها نسبت به دین عمـق بخشـد و هم از نظر عاطفی و انگیزشی، آنها را نسبت به دین متمایل کند؟ بـه نظـر مـیرسـد، بهتـرین روش برای جذب دانش آموزان و متمایل کردن آنها بـه ارزش هـای دینـی، روشـی اسـت کـه هـم عنصـر شناخت و هم عنصر عواطف و هم عنصر انگیزش در آن لحاظ شده باشد، علاوه بر این ، ارتباط با آنها ارتباطی دو سویه باشد؛ یعنی به آنها اجازه سؤال کردن ، انتقاد و فرصت فکـر کـردن و انتخـاب داده شود و از تحمیل ، تحقیر و تحکم اجتناب گردد."