چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی نظام ارزشیابی مدیران مدارس از دید مدیران و معلمان با تاکید بر مهارتهای مدیریتی و فرا مدیریتی، اداری و مالی در شهر اصفهان با روش توصیفی و پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را تمامی مدیران و معلمان نواحی آموزش و پرورش شهر اصفهان (13625 نفر) تشکیل دادند. نمونه مورد نظر در این پژوهش120 نفر از معلمان،60 نفر از مدیران بودند که به صورت خوشهای از مناطق 5 گانه آموزشی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه ارزشیابی فعلی، حاوی 18 پرسش که بر اساس مقیاس پنج درجهای لیکرت طرح ریزی گردید. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد که اعتبار پرسشنامه مدیران87/0و معلمان94/0 برآورد گردید. تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی (میانگین، درصد فرآوانی و انحراف معیار) و در سطح استنباطی (آزمون t در یک گروه، آزمون تحلیل واریانس و تحلیل عاملی) مورد بررسی واقع شد. یافتهها نشان داد میزان توجه به توان مدیر در مهارتهای اداری و مالی، مدیریتی و فرامدیریتی در فرم ارزشیابی بیش از سطح متوسط بوده است. همچنین مقایسه نظرات مدیران و معلمان بر حسب اطلاعات جمعیت شناختی که براساس آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) صورت گرفت نشان داد که بین دیدگاه مدیران و معلمان در رابطه با فرم ارزشیابی تفاوت معنادار وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"دشواری ارزشیابی به دلیل تنوع معیارها و اهداف عملکـرد و فقـدان 1- Appraisals 2- Performance Appraisals روش و رویکردی واحد برای ارزشیابی تمامی مدرسان ، حتی مدرسانی در پست سازمانی مشابه و یـا یک مدرس در موقعیت های متفاوت میباشد (٢٠٠٢ ,Seyf) در این میان از جمله چالش هـای مهـم در داخل سازمان ها بحث ارزیابی عملکرد مـدیران اسـت ، رونـد کنـونی ارزیـابی عملکـرد در داخـل سازمان ها اگر به شکل موردی به آن اشاره شود با الهام از مدیریت عملکرد پا را فراتر نهـاده و در آن جدای از ارزیابی عملکرد به تعیین میزان شایستگی و لیاقت ، قابلیت رشد و ارتقـاء نیـز توجـه شـده است (٢٠٠٤ ,Esmaili).
از آزمون هایهای کیزر مایر اولکین ٢ جهـت بررسـی کفایـت تعـداد 1- Factor analysis 2- Kaiser-Meyer-Olkin Measure of Sampling Adequacy )KMO) نمونه از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (مـانوا)١ بـه منظـور مقایسـه نظـرات مـدیران و دبیـران در خصوص میزان توجه به مهارت های مدیریتی مدیران در ارزشیابیها بر حسب عوامل جمعیـت شـناختی استفاده شده است .
بیش ترین بار عملکردی در عامل اداری و مالی مربوط به پرسش ١٧ یعنی "نظارت بر حسن اجرای مقررات ، آئین نامه ها و مصوبات شـوراها و انجمـن اولیـا و مربیان در واحد آموزشی" با بار عاملی ٠/٧٩٩که این نشان دهنده میزان توجه و اثـر ایـن شـاخص در عامل اداری و مالی میباشد و کمترین بار عاملی مربـوط بـه پرسـش ٥ یعنـی "تشـکیل مـنظم شوراها، انجمن اولیا" با بار عاملی ٠/٤٦٥ بوده است .
Thesis of MA of Educational management, Islamic Azad University of Khorasgan."