چکیده:
این پژوهش، با هدف مقایسه ادراک دانشجویان از ساختار کلاس درس و اهمال کاری تحصیلی در میان دانشجویان دورههای آموزش سنتی و مجازی دانشگاه تهران انجام شد. برای این منظور580 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد (488 نفر دانشچوی دوره سنتی و 132 نفر دانشجوی دوره مجازی) با روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب و به پرسشنامهای خودگزارشی شامل خرده مقیاسهای ادراک از ساختار کلاس (Blackburn, 1998)، و اهمال کاری تحصیلی (Solomon & Rothblum, 1984)، پاسخ دادند. جهت اطمینان از پایایی خرده مقیاسها از ضریب آلفای کرونباخ و تعیین روایی سازه از تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید. نتایج بهطور کلی نشان داد که بین دانشجویان دورههای مجازی و سنتی در بعد ادراک از خودمختاری در یادگیری و ادراک از تکالیف انگیزشی تفاوت معنیداری وجود دارد. در حالی که در زمینه ادراک دانشجویان از ارزشیابی تبحری بین دو گروه تفاوتی وجود نداشت. در زمینه اهمالکاری تحصیلی نیز نتایج حاکی از تفاوت بین دانشجویان دورههای مجازی و سنتی میباشد.
خلاصه ماشینی:
"برای ایـن منظور٥٨٠ نفر از دانشجویان دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشـد (٤٨٨ نفـر دانشـچوی دوره سنتی و ١٣٢ نفـر دانشـجوی دوره مجـازی) بـا روش نمونـه گیـری طبقـه ای نسـبی انتخـاب و بـه پرسشنامه ای خودگزارشی شامل خرده مقیاس های ادراک از ساختار کـلاس (١٩٩٨ ,Blackburn)، و اهمال کاری تحصیلی (١٩٨٤ ,Rothblum &Solomon )، پاسـخ دادنـد.
هم چنین پژوهش ها نشان داده اند که جو روانشناختی محیط یادگیری کلاس و ویژگیهـای بافتی و اجتماعی و حمایت معلم ، تاثیرات معناداری بر رفتارهای یادگیری فراگیران ، اهداف پیشرفت آنها، باورهای خود، اسنادهای علمی ، راهبردهای یادگیری، انگیزش تحصـیلی و اجتمـاعی، عملکـرد هیجـانی، درگیـری بـا تکـالیف تحصـیلی، ارزش هـای تحصـیلی و پیشـرفت تحصـیلی آنهـا را دارد Ames, 1992, Boekaerts, 2002, Davis, 2003, Linnenbrink & Pintrich, 2002, Meyer, D.
1- Academic procrastination scale (رجوع شود به تصویر صفحه) همان گونه که در جدول ١ مشاهده میشود با توجـه بـه مقـدار T مشـاهده شـده (٢/٠٠) و درجه آزادی (٢٥٥/٣٨)، تفـاوت بـین دانشـجویان دوره هـای سـنتی و مجـازی در زمینـه ادراک از ساختار کلاس ، از نظر آماری در سطح ٠/٠٥ معنیدار است .
به گونه کلی در خصوص نتایج مربوط به ادراک سطح پایین تر دانشـجویان مجـازی در زمینـه متغیـر ادراک از ساختار کلاس و بخصوص انگیزشی بودن تکالیف نسبت به دانشجویان مجـازی بایـد گفـت کـه حرکت به سمت یک رویکرد یادگیری الکترونیکی ترکیبـی بـه منظـور ترکیـب بهتـرین جنبـه هـای یادگیری سنتی و الکترونیکی و پیدا نمودن یک توازن هماهنگ بین دستیابی بـه دانـش برخطـی و تعامل انسانی رو در رو، میتواند تا حدود زیادی جذابیت و برانگیزاننده بودن آموزش های مجازی را بـرای دانشجویان افزایش دهد."