چکیده:
یکی از گسترههای علوم انسانی که رابطةتنگانگی با ادبیات دارد، گسترة روانکاویست که نظریهپردازان برای واکاوی و نمودنآرایش آن، از مضمونهای ادبی بهره میگیرند، که این بهرهگیری کاوش روانکاوانهآثار ادبی را نیز در پی دارد. از جمله گونههای ادبی مورد توجه روانکاوان، گونةفراواقعی است که به علت نوسان بین واقعیت و اوهام و رخنه در درون شخصیتها، موضوعتحلیلهای روانکاوانه بسیاری قرار میگیرد. شکوفایی ادبیات فراواقعی و علم روانکاویدر یک بازة زمانی مشترک و دغدغههای همسان این دو گستره، بر غنا و ظرافت واکاویروانشناختی آثار فراواقعی میافزاید. گی دو موپاسان خالق فرانسوی صاحبنام داستانهایفراواقعی و علاقهمند به علم روانکاوی، با مجموعه آثار فراواقعی خویش و به ویژهاورلا، راه را بر تحلیلهای روانکاوانه همه سویه و ژرفی میگشاید.از این روست که این مقاله میکوشد تا با درنگ بر جو روانی حاکم بر داستان اورلااز منظر نظریههای روانکاوانه، به تبیین بحران هویت شخصیت اصلی در اثر رویارویی باعوامل فراواقعی و نیز نقش مفاهیم بیگانگی دلهرهآور و همذات در ایجاد این بحرانبپردازد و در نهایت احتمال بازیابی هویت ازهمگسیخته شخصیت را بررسی کند.
خلاصه ماشینی:
رویکردی روانکاوانه به بحران هویت در داستانهای فراواقعی مورد مطالعه : اورلا اثر گی دو موپاسان ∗ مرضیه بلیغی استادیار زبان و ادبیات فرانسه ، دانشکدة ادبیات فارسی و زبانهای خارجی ، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ∗∗ آرزو عبدی کارشناس ارشد زبان و ادبیات فرانسه ، دانشکدة ادبیات فارسی و زبانهای خارجی ، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران (تاریخ دریافت : ٩٢/١٠/٧، تاریخ تصویب : ٩٣/٣/٢٠) چکیده یکی از گسترههای علوم انسانی که رابطة تنگانگی با ادبیات دارد، گسترة روانکاویـست کـه نظریـه پـردازان بـرای واکاوی و نمودن آرایش آن، از مضمونهای ادبی بهره می گیرند، که این بهرهگیری کاوش روانکاوانه آثـار ادبـی را نیـز در پی دارد.
از جمله گونه های ادبی مورد توجه روانکاوان، گونة فراواقعی است کـه بـه علـت نوسـان بـین واقعیـت و اوهام و رخنه در درون شخصیت ها، موضوع تحلیل های روانکاوانه بسیاری قرار می گیرد.
از ایـن روست که این مقاله می کوشد تا با درنگ بر جو روانی حاکم بر داستان اورلا از منظر نظریه های روانکاوانـه ، بـه تبیـین بحران هویت شخصیت اصلی در اثر رویارویی با عوامل فراواقعی و نیز نقش مفاهیم بیگانگی دلهـرهآور و همـذات در ایجاد این بحران بپردازد و در نهایت احتمال بازیابی هویت ازهم گسیخته شخصیت را بررسی کند.
این مقاله که بخش زیادی از آن بر رویکرد دوم استوار است ، نخست می کوشد تا به طور خلاصه به بیان مشهورترین نگرشهای روانکاوانه به متـون ادبـی و به ویژه به آثار فراواقعی بپردازد، سپس از مفهوم چنـدبعـدی گونـة فراواقعـی و جایگـاه آن در ادبیات سخن می گوید و در نهایت به تحلیل روانکاوانة داستان اورلا می پردازد که در سه بخش انجام می گیرد: ١.