چکیده:
در تغییرات سریع امروزی سازمانهایی موفق خواهند بود که بتوانند خود را با این تغییرات انطباق داده و از قدرت نوآوری لازم برخوردار باشند. در دانشگاهها و نهادهای آموزش عالی نیز نوآوری و خلاقیت از اهمیت والایی برخوردار است. بنابراین، جهت تحقق این هدف، این نهادها باید در زمینه اشاعه، نشر دانش و انتقال آن به جامعه و نسلهای جوان بیش از پیش تلاش و کوشش کنند. با توجه به اهمیت نوآوری در نهادهای آموزش عالی این پژوهش تلاش دارد تا اثر ابعاد مدیریت دانش را بر نوآوری مورد بررسی قرار دهد. بدین منظور، ادبیات و پیشینه پژوهش مورد بازبینی قرار گرفته و پس از مصاحبه با خبرگان، ابعاد فرایندی و زیرساختی مدیریت دانش شناسایی و ضمن ارزیابی ابعاد فوق در دانشگاه یزد اثر هر یک از آنها بر نوآوری فنی و اجرایی بررسی شد. این پژوهش، توصیفی- همبستگی و از نوع کاربردی میباشد. جامعه آماری شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه یزد میباشند. نمونهگیری در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انجام گرفته است. نتایج آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد که بین تمامی ابعاد زیرساختی (فناوری، ساختار و فرهنگ) و فرایندی مدیریت دانش (خلق دانش، تسخیر دانش، ذخیره دانش و ...) با نوآوری (فنی و اجرایی) رابطه معنیداری وجود داد. علاوه بر این نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین ابعاد فوق، فرهنگ و فناوری بیشترین تاثیر را بر توسعه نوآوری دارند. این درحالی است که وضعیت ابعاد مذکور در دانشگاه یزد نامطلوب میباشد
خلاصه ماشینی:
پیشینه پژوهش نتایج پژوهش های انجام یافته نیز نشان میدهد که بین مدیریت دانش موثر و نـوآوری رابطـه وجـود دارد ( ,Sutton &Hargadon ;٢٠٠٢ ,McNaughton &Darroch ;٢٠٠٢ ,.
علاوه بر این بسیاری از محققان تاکید کرده اند که دانش مهم ترین عنصر در نوآوری میباشد (٢٠٠٢ ,Kelly &Storey ;٢٠٠٣ ,Afuah ;٢٠٠١ ,Tsai).
همان گونه که قبلا نیز ذکـر شـد، در حـالی که مطالعات زیادی جنبه های مدیریت دانش را به عنوان مقدمه ای بـرای نـوآوری گـزارش داده انـد، ولی هیچ یک از آنها به گونه واضح رابطه بین این دو سـازه را در آمـوزش عـالی مـورد بررسـی قـرار 1- Technica 2- Administrative </رجوع شود به تصویر صفحه> نداده اند.
موضوع های پژوهشی انجام شده در ایران و سایر کشورها که با موضوع ایـن پـژوهش هـم - خوانی دارد، در این قسمت آورده شده است : داروچ و مکناتون (٢٠٠٢,Darroch &amp;McNaughton )، در پژوهشی به بررسی رابطه بین کسب دانش ، واکنش پذیری به دانش و نـوآوری پرداختنـد.
همان گونه کـه مشـاهده شـد، در حـالی کـه مطالعـات زیادی جنبه های مدیریت دانش را به عنوان مقدمه ای برای نوآوری گزارش داده اند، ولی هیچ یک از آنها به طور واضح رابطه بین این دو سازه را در آموزش عالی مورد بررسی قرار نداده اند.
<رجوع شود به تصویر صفحه> نتایج این آزمون نشان دهنده معنیدار بودن رابطه بین هر دو بعد اصلی مدیریت دانش (فرآینـدی و زیرساختی) و نوآوری می باشد.
نتـایج آزمـون همبستگی نشان داد که بین دو بعد مدیریت دانش (فرآیندی و زیرساختی) و نوآوری رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.