چکیده:
این پژوهش به بررسی «الگوی روابط بین قابلیت یادگیری سازمانی و هوش سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)» پرداخته است. روش پژوهش همبستگی علی مدل معادلات ساختاری است. جامعه مورد مطالعه، کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان) به تعداد 321 نفر بودند که با استفاده از جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان (1970) تعداد 176 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزارهای اندازهگیری پرسشنامههای قابلیت یادگیری سازمانی چیوا و همکاران (2007)، هوش سازمانی آلبرخت (2003) و رفتار شهروندی سازمانی کرنودل (2007) بودند. نتایج پژوهش نشان داد بین قابلیت یادگیری سازمانی و مؤلفههای آن با رفتار شهروندی سازمانی و همچنین بین هوش سازمانی و مؤلفههای آن با رفتار شهروندی سازمانی رابطه معنادار وجود دارد. نتایج مدلسازی معادله ساختاری نشان داد که قابلیت یادگیری سازمانی بر هوش سازمانی اثر مستقیم و بر رفتار شهروندی سازمانی اثر غیر مستقیم داشته است.
خلاصه ماشینی:
قابلیت یادگیری سازمانی ١ شاخص های کلیـدی را در اثربخشـی سـازمان و پتانسـیل برای نوآوری و رشد سازمان در نظر گرفته است (٥ :٢٠٠٩ ,Chiva &Alegre ).
پژوهش سومچ و دراچ زاوی (٢٠٠٤ ,Drach Zahavy &Somech )، نشان داد که رابطـه مثبتـی بین یادگیری سازمانی و رفتار شهروندی سـازمانی وجـود دارد.
لـذا با توجه به هدف پژوهش فرضیه های زیر مطرح میگردد: ١- بین قابلیت یادگیری سازمانی (آزمایشگری، خطر پذیری، تعامل با محـیط خـارجی، گفتگـو، تصمیم گیری مشارکتی) و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحـد خوراسـگان (اصفهان ) رابطه وجود دارد.
قابلیت یادگیری هوش سازمانی رفتار شهروندی سازمانی سازمانی آزمایشگری بینش راهبردی رفتارهای کمکی خطر پذیری سرنوشت مشترک اطاعت سازمانی تعامل با محیط خارجی تمایل به تغییر جوانمردی گفتگو روحیه وفاداری سازمانی اتحاد ابتکار فردی تصمیم گیری مشارکتی کاربرد دانش رفتار مدنی فشار عملکرد توسعه خود شکل ١- مدل مفهومی پژوهش روش پژوهش با در نظر گرفتن هدف پژوهش ، کـه بررسـی رابطـه بـین قابلیـت یـادگیری سـازمانی و هـوش سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان (غیر هیأت علمی) دانشگاه آزاد اسـلامی واحـد خوراسگان (اصفهان ) بود، روش پژوهش همبستگی علـی اسـت .
فرضیه دوم : بین مؤلفه های هوش سازمانی (بینش راهبردی، سرنوشت مشترک، تمایل بـه تغییـر، روحیه ، اتحاد، کاربرد دانش ، فشار عملکرد) و مؤلفه های رفتار شهروندی سـازمانی کارکنـان (رفتارهـای کمکی، اطاعت سازمانی، جوانمردی، وفاداری سازمانی، ابتکار فردی، رفتار مدنی و توسعه خود) دانشـگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان ) رابطه وجود دارد.