چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی وضعیت موجود و مطلوب کیفیت خدمات آموزشی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل بر اساس الگوی سروکوال بوده است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد (1794نفر) شاغل به تحصیل نیمسال دوم90-89 بود که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، گروه نمونه (240نفر) طبق فرمول نمونهگیری انتخاب و دادههای مورد نیاز به وسیله پرسشنامه محقق ساخته با طیف لیکرت جمعآوری گردید. روایی ابزار بوسیله روایی محتوا و نظر متخصصان، و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ (مقدار931/ 0برای وضع موجود و مقدار868/0 برای وضع مطلوب) بدست آمد. دادههای گردآوری شده با شاخصهای آمار توصیفی (میانگین، درصد، انحراف استاندارد)، آزمون T مستقل و آزمون تحلیل واریانس ANOVA تحلیل گردید. نتایج تحلیل دادههای جمعآوری شده حاکی از آن است که وضعیت موجود و مطلوب کیفیت خدمات آموزشی با هم تفاوت معنی داری دارند و بین متغیرهای جنسیت، محل سکونت، رشته تحصیلی و وضعیت اشتغال دانشجویان با دیدگاه آنان نسبت به کیفیت خدمات آموزشی رابطه معنیداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
در کشورمان نیـز ایـن الگـو بـرای ارزشـیابی کیفیت خدمات بیمه (٢٠٠٥,Jafarnejad &Rahimi )، شـرکت توزیـع نیـروی بـرق ( & Mirgafori ٢٠٠٥,Makki)، سیستم های اطلاعاتی (٢٠٠٧,Mahdavi)، دانشـگاه علـوم پزشـکی ( & Kebriyaee ٢٠٠٥,Rodbari ; ٢٠٠٨,Arboni et al)، موسسات آموزش عالی (٢٠٠٧,Bahreini Zavvar et al ;٢٠٠٩,et al ٢٠١٠,Gorgi et al)، و سازمان هـای دولتـی (٢٠١٠,Salehi kordabadi et al) اسـتفاده شده است .
Tangibility نتایج تحقیق انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان حاکی از آن است که بین وضع موجود و وضع مطلوب کیفیت خدمات آموزشی شکاف و فاصله وجود دارد و در میان ابعاد پنج گانه کیفیت خدمات آموزشی، وضع موجود بعد اطمینان بهتر، و بعد پاسخگویی (کمک به ارباب رجـوع ) بـدتر از سایر ابعاد بود (٢٠٠٥,Rodbari &Kebriyaee ).
نتایج تحقیق انجام شده در واحدهای دانشـگاه آزاد اسـلامی اسـتان گلسـتان بـر اسـاس مـدل سروکوال حاکی از آن است که وضعیت کیفیت خدمات آموزشی در واحدهای دانشگاهی این استان در حد بسیار پایین است و بین وضع موجود و وضـع مطلـوب کیفیـت خـدمات در ایـن واحـدهای دانشگاهی تفاوت معنی داری وجود دارد (٢٠١٠,Gorgi et al).
نتایج این آزمون حاکی از آن است که بین دیدگاه دانشجویان زن و مرد درباره کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه تفاوت معنی داری وجود ندارد.
یافته دیگر تحقیق حاکی از آن است که دانشجویان معتقدند و انتظار دارند که کیفیت خـدمات آموزشی باید در حد مطلوب و زیاد اجرا گردد و بین وضع موجـود و انتظـار دانشـجویان از کیفیـت خدمات آموزشی شکاف و فاصله معنی داری وجود دارد.