چکیده:
بیژن نجدی به عنوان داستاننویس معاصر کمتر شناخته شده است،بااینحال داستانهای او همواره از عمقی قابل ملاحظه برخوردار بوده و شایستة بررسیاست. داستان «گیاهی در قرنطینه» در لابهلای عبارات شاعرانه با ایجاد موقعیتیاستثنایی، بستری مناسب برای مطالعة رابطة بین گذشته و حال فراهم میآورد. فهمساختار و چرایی چنین رابطهای، موضوع اصلی این مقاله را تشکیل میدهد. در اینمقاله با استفاده از نظریات هگل، فوکو و هاچین پیرامون رویکرد تاریخی و بهرهگیریاز روش تحلیل گرینبلت و مونتروز، حوادث و شخصیتهای داستان، ابتدا در بافت تاریخیو فرهنگی جامعهای که نجدی در آن میزیست قرار میگیرند و سپس نقش فعال تاریخ دربافت داستان تحلیل میشود. نتیجة این تحلیل نشان میدهد که آنچه موجب ایجاد اختلالدر زندگی شخصیت اصلی «گیاهی در قرنطینه» میشود، حضور فعال گذشتة ناخوشایند نسل ویاست. چنین خوانشی، تاریخ را عاملی فعال در زمان حال معرفی و تداوم آن راگریزناپذیر ترسیم میکند.
خلاصه ماشینی:
در این مقالـه با استفاده از نظریات هگل ، فوکو و هـاچین پیرامـون رویکـرد تـاریخی و بهـرهگیـری از روش تحلیـل گرینبلت و مونتروز، حوادث و شخصیت های داستان، ابتدا در بافت تاریخی و فرهنگـی جامعـه ای کـه نجدی در آن می زیست قرار می گیرند و سپس نقش فعال تاریخ در بافت داستان تحلیل می شود.
در این مقاله سعی شده است چرایی و علت به کار بردن بیماری ترس موروثی در داستان «گیاهی در قرنطینه » بررسی و حضور تاریخ در داستان آشکار شود.
مرد سفیدپوش (مدرنیته ) با اعمال قدرت خود به عنوان دکتر نظام وظیفـه (نماد قدرت) درمان و دانش سنت را نادیده مـی گیـرد و سـعی در کنـار گذاشـتن سـنت دارد؛ بنابراین این داستان «بیانگر نوعی واکنش اعتراضی به قدرت همه جانبة جهان مـدرن، سـیطرة آن بر همة ابعاد زندگی انسان و خالی کردن او از فرهنگ بومی و هویت فردی است » (همان ٤٤).
نویسنده نیـز ماننـد هـر شخـصی ، نمـی توانـد از بافـت فرهنگـی و تاریخی خود جدا شود و مستقل فکر کند؛ برای مثال استیون گرینبلت بـا قـرار دادن نمایـشنامة اوتللو در بافت فرهنگی و تاریخی عصر الیزابت نشان می دهد که فرهنگ و قوانین مـسیحی در مورد ازدواج و زنا در دورة رنسانس انگلستان در ذهنیت شخصیت های نمایشنامه حاضر اسـت و اعمال آنها را تعیین کرده است (گرینبلت ، ٨٨ ـ ٤٦).
با استناد به این که در «گیاهی در قرنطینه » تاریخ به صورت بیماری داءالصدف نمـود پیـدا می کند، قادری با بستن قفل ، رنج تاریخی طاهر را پنهان می کند.
Poetics of Postmodernism: History, Theory, Fiction.