چکیده:
آنچه در این مقاله میخوانید، بخش بسیار خلاصهای از یک پروژه تحقیقاتی
فراگیر در صنعت قطعهسازی کشوراست که امکان ارائه کامل آن وجود نداشته
است. طبیعی است طی مطالعه این مقاله سؤالات و شاید ابهاماتی در ذهن
خوانندبروز کند که ناشی از خلاصه کردن مطالب و بخشهای مختلف این تحقیق
است. امیدواریم این مقاله زمینه قابل قبول را برایعلاقهمندان به مباحث
برنامهریزی و آیندهنگری در دنیای پر رقابت امروز فراهم کرده باشد. آنچه
مسلم است این است کهتولیدگان کشور با روشهای گذشته قادر نخواهند بود
توفیقات خود را در بازارهای بینالمللی تدوام بخشند. پس تغییر رابپذیریم و از
فرصتهای مانده برای اصلاح ساختارهای اقتصادی خود بهره بگیریم.
خلاصه ماشینی:
"البته در این موردکه صنعت قطعهسازی ایران جایگاه نسبتٹ ضعیفیدر بازارهای بینالمللی دارد و هنوز خود را آمادهپرش به سوی رقابتهای جهانی نکرده است جایهیچگونه شکی باقی نیست، به خصوص که اینصنعت هنوز بسیار جوان است، و اگر چه از سابقهچهل ساله برخوردار است ولی فعالیت اساسی دراین بخش عمری بیش از یک دهه ندارد.
دراین جا قصد داریم از یک سو شناسایی فرصتها وتهدیدهایی را که در شرایط حاضر در پیش رویصنعت قطعهسازی است، و از سوی دیگر نقاطضعف و قوت شرکتهای قطعهسازی ایران در حالحاضر و قبل از ورود به سازمان جهانی تجارت راشناسایی و در نهایت جهتگیری راهبردی مناسبیبرای این شرکتها در چهارچوب الزامات پیوستن به WTOتدوین کنیم.
1. سازمان جهانی تجارت WTO به عنوان مهمترین عامل اثرگذار بیرونی ومسئلهای که کل تحقیق با توجه به آن شکل گرفته،به گونهای مرتبط با صنعت خودرو و قطعهسازیمورد بررسی قرار گرفته است.
نکته: سایر مواردی که در صورت پیوستن ایران بهسازمان جهانی تجارت صنعت قطعهسازی بایدبدان توجه کرد به شرح زیر است: • تعرفه محصولات صنعتی باید به شدت کاهشیابد (مثلا در دور اورگوئه به 3% برسد) و سهمکالاهای بدون تعرفه نیز افزایش یابد.
تنظیم مدل عملیات تحقیق در محیط رقابتی این مدل بر اساس مدل ارائه شده توسط دکترنوری و راسل فورد در کتاب مباحث نوین درمدیریت تولید و عملیات با توجه به الزاماتپیوستن ایران به WTO در رابطه با صنعت خودروو قطعهسازی و ویژگیهای خاص محیط اینصنعت، در فصل سوم ارائه شده است."