چکیده:
این مقاله با مطالعه وضعیت امروز دانشگاه های ایران از طریق تحقیق درباره احوالات زندگی دانشجویی، سعی دارد ابعاد هویت حرفه ای دانشجویان را بررسی نماید. هویت حرفه ای یک هویت اجتماعی است و در ارتباط با دیگران و از طریق یادگیری و آموزش عملی و تجارب حرفه ای ایجاد می شود. برای دانشجویان، آغاز رسمی حرفه اجتماعی، همزمان است با آغاز مطالعات که از طریق آموزش های عملی مربوط به رشته تحصیلی، شکل گیری هویت حرفه ای آنها تشدید و تقویت می شود. یافته های پژوهش نشان می دهد، هویت حرفه ای دانشجویان دارای دو بعد هویت علمی و هویت شخصی است. هویت علمی دانشجویان از طریق گرایش ها و نگرش ها و نیز تلاش ها و کنش های علمی دانشجویان شکل می گیرد. هویت شخصی نیز درک و تصوری است که دانشجو ازخودش به عنوان یک کنشگر علمی و در محیط دانشگاهی به دست می آورد. همچنین توسعه هویت حرفه ای با موقعیت فرد در درون جامعه در ارتباط است؛ ازاین رو، جنس، پایگاه اجتماعی و اقتصادی، حمایت های خانواده و دوستان، محیط و شبکه های اجتماعی فرد در شکل گیری هویت حرفه ای وی موثرند.
خلاصه ماشینی:
گرچه تلاش های فراوانی صورت گرفته تا به این پرسش که «چرا وضعیت دانشجویان فصلنامه علمی-پژوهشی در نظام دانشگاهی ما این گونه است ؟» پاسخ گویند، ولی پژوهش هایی که به بررسی نظام دانشگاهی در ایران پرداخته اند تنها جوانبی از نظام دانشگاهی را مد نظر قرار داده اند و تاکنون تحلیل جامعه شناختی چگونگی گذران دوران دانشگاه ، زندگی دانشجویی و وضعیت دانشجویان در ایران ، مورد هویت حرفه ای ...
فرایند سنجش و مقوله بندی داده ها متغیر ابعاد (مقوله ها) مؤلفه ها معرف ها طبقه اجتماعی اقتصادی ، خانواده ، همسالان ، جنسیت ، ویژگی های زمینه ای قومیت هویت شخصی تصور فرد از خودش به عنوان یک دانشجو و تصور نگرش نسبت به خود فرد از تصور دیگران نسبت به خودش حس تعلق و وابستگی نمادین به محیط علمی و انسان های اطرافشان ، خوابگاه ، دانشگاه و اجتماع های هویت علمی ، علاقه به رشته تحصیلی ، انگیزه های شغلی ، حرفه ای گرایش به علم شناخت فرد از رشته اش ، انگیزه ها و اهداف علمی ، دانشجویان تلاش های فرد برای کسب موفقیت علمی (دوران هویت علمی پشت کنکور و نیز در دوران دانشجویی ) مطالعه کتاب های علمی ، عضویت در انجمن های علمی ، شرکت در کنفرانس ها و سخنرانی ها و کنش علمی نشست های علمی ، داشتن تألیفات علمی ، ارتباط علمی با اساتید یا پژوهشگران عوامل تأثیرگذار بر شکل گیری هویت حرفه ای دانشجویان از لحاظ تئوری ، هویت حرفه ای به وسیله فعالیت ها، تجربیات فرد و تنوعی از عوامل فردی (مانند شخصیت و جنسیت ) و زمینه ای (مانند خانواده ، گروه همسالان ، موقعیت اجتماعی و اقتصادی ) و همچنین تعامل بین آنها شکل می گیرد (اسکاریکیو و واندرسک ،١ ١٩٩٨).