چکیده:
مسئله هویت ملی نوجوانان با توجه به نقش سازنده آنان در سرنوشت آینده کشور اهمیت زیادی دارد. هویت ملی از این نظر اهمیت دارد که بر تمامی حوزه ها از جمله فرهنگ، اجتماع و سیاست و حتی اقتصاد سایه افکنده و خانواده به سبب الگوگیری نوجوانان از والدین، می تواند از عوامل موثر در این زمینه باشد. هدف از این مقاله بررسی تاثیر خانواده در شکل گیری هویت ملی دانش آموزان شهرستان یزد است. روش پژوهش در این مطالعه، پیمایش و به لحاظ زمانی مقطعی است. جامعه آماری دانش آموزان مقطع متوسطه است که تعداد 120 نفر از آنها از طریق فرمول کوکران و به روش نمونه گیری طبقه ای مورد بررسی قرار گرفته اند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه، پرسشنامه است. پرسشنامه پس از احراز اعتبار و پایایی در مرحله مقدماتی، برای جمع آوری داده ها در مرحله نهایی مورد استفاده قرار گرفت. در این تحقیق، از اعتبار صوری استفاده شده است. بدین ترتیب که پیش آزمون با تعداد 40 پرسشنامه انجام گرفت و برخی گویه ها و پرسش ها، پس از مشورت و نظرخواهی از کارشناسان و اساتید دانشگاه که دارای اشکال و ابهام بودند، اصلاح شدند. به منظور برآورد پایایی سنجه های مهم در پژوهش حاضر، از ضریب آلفای کرونباخ[1] استفاده شد و بر اساس امکانات بسته نرم افزاری خاص علوم اجتماعی(SPSS) داده ها توصیف و تحلیل شده اند. بر اساس یافته های این پژوهش، رابطه متغیرهای هویت ملی والدین، جنس، بهره مندی از وسایل ارتباط جمعی، روابط صمیمی والدین با هویت ملی تایید ولی رابطه متغیرهای سن، بعد خانوار، مقطع تحصیلی، پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی والدین، انسجام خانواده، همدلی خانواده و گفت و شنود با این متغیر، تایید نشد. نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که جنس و هویت ملی والدین بیشترین تاثیر مستقیم را بر میزان هویت ملی دانش آموزان داشته است. همچنین متغیرهای جنس و هویت ملی والدین با متغیر وابسته رابطه مستقیم داشته اند .
خلاصه ماشینی:
بر اساس یافته های این پژوهش ، رابطه متغیرهای هویت ملی والدین ، جنس ، ١ عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه یزد a_zare@ yazduni.
Cronbach›s Alpha بهره مندی از وسایل ارتباط جمعی ، روابط صمیمی والدین با هویت ملی تأیید ولی رابطه متغیرهای سن ، بعد خانوار، مقطع تحصیلی ، پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی والدین ، انسجام خانواده ، همدلی خانواده و گفت وشنود با این متغیر، تأیید نشد.
بدیهی است نوجوانان نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ زیرا نگرش والدین نسبت به مسائل ملی به آنها منتقل می شود و علاقه و افتخار ملی را در آنان ایجاد می کند و گرایش به مؤلفه های هویت ملی را در آنان تقویت و افزایش می دهد که این خود، زمینه ساز امنیت و توسعه اجتماعی خواهد شد (آزاد ارمکی و غفاری ، ٤١:١٣٨٣).
کالگراف ١ (١٩٩٥) در تحقیق خود با عنوان بررسی هویت ملی در ٢٢ کشور به این نتیجه فصلنامه علمی پژوهشی - رسیدند که نروژی ها بیش از سوئدی ها برای یک زندگی صادقانه از یکدیگر انتظار دارند و از زندگی خود راضی هستند و میزان گرایش آنها به کشور، فرهنگ و حکومتشان و در نتیجه خانواده و هویت هویت ملی شان بیش از سوئدی هاست (حاجی خیاط ، ١٣٨٣).
بین متغیرهای دموگرافیک مانند سن ، جنس ، بعد خانوار، مقطع تحصیلی و هویت ملی فصلنامه علمی-پژوهشی دانش آموزان رابطه وجود دارد؛ .