چکیده:
فرهنگ دانشگاهی و جامعه پذیری نسبت به هنجارهای دانشگاهی و حرفه ای از پیش شرط هـای تولیـد علـم بـه حساب می آید. با در نظر گرفتن اینکه تولید علم بدون وجود ساختارهای هنجاری و اجتماعی و فرهنگی بدسـت نمی آید، هنجارهای دانشگاهی بخشی از معرفت علمی به شمار می آید. هدف مقاله حاضر بررسی مسائل و چالش های جامعه پذیری نسبت به هنجارهای دانشگاهی در اجتماعات علمی با تاکید بر تجربه ایران می باشد. یافته های مطالعه حاضر بر اساس روش مطالعه اسنادی و با تمرکز بر مطالعات پیشین در رابطه با مسائل و چالش های دانشگاه های ایران (١٥ تحقیق ) و روش اکتشافی با بکارگیری طوفان ذهنی و مصاحبه های عمیق با صـاحب نظران آموزش عالی (٢٠ متخصص ) انجام شده است . یافته ها و نتایج این ١٥ تحقیق نشان می دهد کـه مسـائل و چالش های آموزش عالی ایران در ارتباط با جامعه پذیری دانشگاهی می تواند در ٤ گروه اصلی مـورد بحـث قـرار گیرد: الف ) شکل گیری اجتماعات علمی ، ب) کارایی فرهنگ دانشـگاهی ج) علـم گرایـی و تبعیـت از هنجارهـای دانشگاهی د) شکل گیری فرایند های موثر جامعه پذیری دانشگاهی نتایج تحقیق نشان می دهد که چالش های اساسی آموزش عالی ایران که می تواند به عنوان موانع جامعه پـذیری دانشگاهی به حساب آیند و از منظر متخصصان آموزش عالی دارای بالاترین رتبه می باشند عمـدتا دارای ماهیـت نهادی و ساختاری بوده و عوامل فردی در سطح بعدی قرار می گیرند. تقویت اجتماعات علمـی و جریـان جامعـه پذیری نسبت به هنجارهای علمی در نظام آموزش عالی ایران می تواند در تربیت انسـان دانشـگاهی ، دانشـمندان ، استادان و متخصصان آینده همچنین در گسترش مرزهای دانش از طریق شبکه های ملی و جهانی موثر باشد.
خلاصه ماشینی:
∗ تحلیل مسایل اساسی اجتماعی شدن علمی در محیط های دانشگاهی ایران دکترعلیرضا محسنی تبریزی ١ ، دکترمحمود قاضی طباطبایی ٢، سید هادی مرجائی چکیده فرهنگ دانشگاهی و جامعه پذیری نسبت به هنجارهای دانشگاهی و حرفه ای از پیش شرط هـای تولیـد علـم بـه حساب می آید.
واژگان کلیدی : جامعه پذیری دانشگاهی ، اجتماعات علمی ، هنجارهای دانشگاهی ، مسائل و چالش های آموزش عالی تاریخ دریافت مقاله : ١٣٨٨/١٠/٩ تاریخ پذیرش مقاله : ١٣٨٨/١١/١٤ ∗ این مقاله بر گرفته از موضوع رساله دوره دکتری با عنوان «بررسی عوامل مـوثر بـر درونـی شـدن هنجارهـای دانشـگاهی در اجتمـاع علمـی ایـران – مطالعـه مـوردی دانشجویان دکتری » می باشد که در قالب حمایت از پایاننامه های دانشجویی مورد حمایت مرکز تحقیقات و سیاست های علمی کشور قرار گرفته است .
یافته های تحقیق چالش ها و مسائل آموزش عالی ایران مستخرج از نتایج و یافته های تحقیقات ١٥ گانه در این بخش در چهار محور اساسی شامل شکل گیری اجتماعات علمی ، کارایی فرهنگ دانشگاهی ، علم گرایی و تعهد به ارزش ها و هنجارهای علمی و شکل گیری فرایندهای موثر جامعه پذیری در دانشگاه ها مورد بررسی قرار گرفته است .
Socialization of doctoral students to academic norms, Research in Higher education, Vol. 44, No. 6.
"Socialization of graduate and professional students in higher education: A perilous passage?