چکیده:
مقاله حاضر میزان تاثیرگذاری وسایل ارتباط جمعی بر همبستگی ملی جوانان و دلبستگی آن ها به هویت ایرانی را بررسی می کند. در این پژوهش از روش پیمایش استفاده شده و داده ها با استفاده پرسشنامه بوده استجمع آوری شده اند. جامعه ی آماری جوانان شهر اهواز بوده که با استفاده از جدول لین تعداد ٤٠٠ نفر به عنوان نمونه و با شیوه ی تصادفی طبقه ای چندمرحله ای، تعیین شده است . بر اساس یافته های پژوهش بین میزان همبستگی ملی جوانان و دلبستگی آن ها به هویت ایرانی(متغیر وابسته )و میزان تماشای شبکه های تلویزیون ملی ایران ، میزان تماشای شبکه های ماهواره ای، میزان استفاده از اینترنت و سن جوانان (متغیرهای مستقل ) رابطه ی معناداری وجود دارد، درصورتیکه بین متغیر وابسته و بقیه ی متغیرهای مستقل (میزان استفاده از رادیو، خواندن روزنامه و مجله ، رفتن به سینما و جنسیت جوانان ) رابطه ی معناداری مشاهده نشد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که میزان استفاده ی جوانان از ماهواره تاثیرگذارترین عامل بر میزان همبستگی ملی جوانان و دلبستگی آن ها به هویت ایرانی میباشد.
خلاصه ماشینی:
٢. بین میزان استفاده ی جوانان از شبکه های ماهواره ای و میزان همبستگی ملی و دلبستگی آن ها به هویت ایرانی رابطه ی معناداری وجود دارد.
جدول ١: نتایج آزمون تحلیل عاملی و ضریب آلفای کرونباخ متغیر وابسته ی پژوهش متغیر وابسته ی پژوهش KMO بارتلت Sig مقدار واریانس تبیین شده ضریب آلفای کرونباخ میزان همبستگی ملی و دلبستگی به هویت ایرانی 0/95 3/31 0/000 65/97 0/82 جدول ٢: توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان متغیرهای مورد سنجش : متغیر پایین (%) متوسط (%) بالا (%) میزان همبستگی ملی و دلبستگی به هویت ایرانی %14/8 %59/8 %25/4 میزان تماشای تلویزیون ملی ایران در طول روز %22/2 %19/5 %57/3 میزان تماشای ماهواره در طول روز %26/1 %15/8 %58/1 میزان استفاده از رادیو در طول روز %59/8 %23/8 %16/4 میزان خواندن روزنامه و مجله در طول روز %56/5 %9/4 %34/1 میزان رفتن به سینما در طول یک ماه %23/2 %19/5 %57/3 تعداد کل پاسخگویان 400 تحلیل داده ها فرضیه ی ١: به نظر میرسد بین میزان استفاده ی جوانان از وسایل ارتباط جمعی مختلف و میزان همبستگی ملی و دلبستگی آن ها به هویت ایرانی، رابطه ی معناداری وجود دارد.
نتایج به دست آمده از انجام آزمون پیرسون بین متغیر میزان استفاده جوانان از ماهواره ، اینترنت ، تلویزیون و میزان همبستگی ملی و دلبستگی آن ها به هویت ایرانی، رابطه ی معناداری را نشان میدهد.
جدول ٥:نتایج آزمون پیرسون بین سن پاسخگویان و میزان همبستگی ملی و دلبستگی به هویت ایرانی متغیرمستقل R سطح معناداری(Sig) تعداد پاسخگویان سن پاسخگویان 0/38 0/000 400 با سطح معناداری حداقل ٩٩ درصد تحلیل رگرسیون چندمتغیره نتایج بدست آمده بیانگر آن است که از میان ٧ متغیر مستقل این پژوهش ، ٤ متغیر میزان استفاده از ماهواره ، میزان استفاده از تلویزیون ، میزان استفاده از اینترنت و سن جوانان ، به ترتیب میزان تاثیرگذاری وارد معادله شده اند.