چکیده:
در پژوهش توصیفی(همبستگی) حاضر رابطه ساده و چندگانه هوش هیجانی با سبک های رهبری تحول آفرین، تبادلی و عدم مداخله در دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز مورد بررسی قرار گرفته است. حجم نمونه شامل320 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز است که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند. ابزار اندازه گیری داده ها شامل؛ پرسشنامه 36 گویه ای چند عاملی رهبری(MLQ[1]) و پرسشنامه 33 گویه ای هوش هیجانی بوده که پایایی پرسشنامه ها به ترتیب 83% و 56% بوده است. عمده ترین یافته های پژوهش حاکی از آن است که: هوش هیجانی با سبک رهبری تحول آفرین، همبستگی معنادار منفی و با سبک رهبری عدم مداخله، همبستگی معنادار مثبت دارد. این متغیر با سبک رهبری تبادلی فاقد همبستگی معنادار است. از میان ابعاد پنج گانه هوش هیجانی، ابعاد خودتنظیمی و انگیزش در سبک رهبری تحول آفرین، بعد انگیزش در سبک رهبری تبادلی و همچنین ابعاد خودتنظیمی و همدلی در سبک رهبری عدم مداخله تاثیر معناداری داشتهاند. در این تحقیق مشاهده شد که هوش هیجانی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز، پایینتر از حد متوسط؛ ویژگی سبکهای رهبری تحول آفرین و تبادلی دانشجویان بالاتر از حد متوسط و ویژگی سبک رهبری عدم مداخله در آنها نیز پایینتر از حد متوسط بوده است.
In the present descriptive (correlational) study، the relationship between emotional intelligence and leadership styles، namely، transformation، transactional and laissez – fair styles were examined among 320 graduate students of Shahid Chamran University، who were selected by categorial random sampling. The data was gathered through two questionnaires: a 36-item multifactor leadership questionnaire (MLQ) and a 33- item emotional intelligence questionnaire (EIQ). The reliability of the MLQ and EIQ questionnaires were 83% and 56% respectively. The main results indicated that emotional intelligence had a significant negative significant correlation with transformational style and a significant positive correlation with laissez-faire style. This variable did not have any significant correlation with transactional style. Among five dimenshions of emotional intelligence، the dimensions of self-regulation and motivation had significant effects on transformational style. These two dimenshions and the dimension of empathy also had significant effects on laissez-faire style، but only motivation had a significant effect on transactional style of leadership. In this study، the researchers found that the mean scores for affective intelligence and laissez-faire leadership style of the students were lower than average، but the mean scores for transformational and transactional leadership styles of the students were higher than average.