چکیده:
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامه هوش موفق انجام گرفت. روش: حجم نمونه این پژوهش 500 دانش آموز (175 دختر و 325 پسر) بود که با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای از بین مدارس دولتی شهر کرج انتخاب شدند و به پرسشنامه هوش موفق پاسخ دادند. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش مولفه های اصلی، علاوه بر عامل کلی هوش موفق، سه عامل (هوش تحلیلی، خلاق و عملی) را برای پرسشنامه هوش موفق تایید کرد. برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و برای تعیین روایی عاملی آن از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار است و ضرایب آلفای کرونباخ در زیر مقیاسهای آن بین 0/74 تا 0/81 است. همچنین برای تعیین روایی عاملی از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد که نتایج تحلیل عاملی تاییدی موید این است که ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با داده ها دارد و کلیه شاخص های نیکویی برازش، مدل را تایید میکنند. بحث و نتیجه گیری: یافتههای تحلیل عاملی، تقریبا مشابه تحقیقات انجام گرفته در فرهنگ اصلی و ضرایب پایایی و روایی نیز به نتایج تحقیقات پیشین نزدیک بود. بنابراین با توجه به خصوصیات روان سنجی مطلوب، این پرسشنامه ابزار مناسبی برای تعیین هوش موفق دانش آموزان میباشد
Objective: The present research aims to study the factor structure، reliability، and validity of the Successful Intelligence Scale.
Method: Using the multi-stage cluster sampling method، 500 (including 175 female and 325 male) subjects were selected from among public school students in Karaj.
Results: The exploratory factor analysis was performed using the principal component method. The results confirmed three factors of successful intelligence (i.e. analytical، creative، and practical intelligence) as well as the principal factor. Reliability of the scale items was examined using Cronbach’s alpha coefficient، and its validity was investigated using factor analysis. Internal consistency of the questionnaire was acceptable، and the Cronbach’s alpha for the subscales was between 0.74 and 0.81. Also، the confirmatory factor analysis results confirmed that the structure of the scale had an acceptable fit to the data، and that the goodness-of-fit index for the model was observed.
Conclusion: The results of confirmatory factor analysis were almost close to that of studies done in the original cultural context. Validity and reliability of the scale were also close to that of previous researches. Considering the desirable psychometric property، therefore، this scale is an appropriate instrument for measuring the students’ successful intelligence.
خلاصه ماشینی:
بهتـرین روش آن هـا بـرای رسـیدن بـه ایـن هـدف ، ایجـاد دامنـه وسیعی از مهارت هاست به طوری که دانش آموزان شانس تلاش کردن بـا الگوهـای متفـاوتی از توانایی را داشته باشند و بتوانند توانایی مهم و برجسته خود را کشف و بر آن تسلط یابند؛ اما سؤال اساسی این است که ؛ چگونه برای دانش آموزان با اشکال و ترکیب های متفاوتی از مهارت ها این امر محقق می شود؟ پاسخ این است که : آمـوزش بـر مبنـای هـوش موفـق کـه طیــف وســیعی از توانــاییهــای دانــش آمــوزان را در برمــی گیــرد احتمــال موفقیــت بیشــتر دانش آموزان را فراهم می کند (استرنبرگ و گریگورنکو، ٢٠٠٧).
همسو با پژوهش های متعددی (چان ،٢٠٠٨؛ استرنبرگ ،٢٠١٠) که برای تأیید تحلیـل عـاملی این ابزار در سایر کشورها انجام گرفته ، در پژوهش حاضر، روش تحلیل عاملی تأییدی برای ارزشیابی روایی سازه پرسشنامه هوش موفق در نمونه دانش آموزان ایرانی بکار رفته است .
با توجه به این یافته ها میتوان این نتیجه را گرفت که همسو با نتایج پژوهش های اسـترنبرگ و گریگورنکو (٢٠٠٢) سؤالات مناسب انتخاب شده اند و پرسشنامه با کمترین تغییر و حـذف احتمالی برخی سؤالات ساختار خـود را حفـظ مـیکنـد؛ بنـابراین ، تفـاوت هـای فرهنگـی و نژادی و تجارب مختلفی که فراگیران ایرانی تجربه مـیکننـد، سـبب نشـده اسـت کـه پرسشـنامه هوش موفق در مقایسه با فراگیران انگلیسی زبان ، متفـاوت ارزیـابی شـوند.
Analytical, creative, and practical intelligence as predictors of self–reported adaptive functioning: A case study in Russia.
Raising the achievement of all student: Teaching for successful intelligence: Educational Psychology Review, 14, 383-393.