چکیده:
اخیرا تعدادی از شرکتها و سازمانهای ایرانی، روش شناسی شش سیگما را به کار گرفته و
به موفقیت هایی نیز دست یافته اند، در این مقاله به نتیجه تحقیقی که برای اولین بار
در ایران به شناسایی و ریشهیابی علل و عوامل موفقیت پروژه های بهبود با روش شناسی
شش سیگما در صنایع صنام، باتری سازی نیرو، صا ایران و اتکا انجام شده است، اشاره می
شود. مقاله حاضر اهمیت این عوامل و نیز وضعیت آنها را در صنایع مجری پروژه رتبه
بندی کرده و در نهایت راهکارهایی را برای بهبود روند اجرایی پروژههای آتی، ارائه
می نماید.
خلاصه ماشینی:
"جدول 1: عوامل تاثیر گذار بر اجرای موثر پروژههای شش سیگما در ادبیات تحقیق سلامت محیط زیست برنامه توسعه شش سیگما تمام وقت یا نیمه وقت بودن منابع انسانی ارتباطات مرور و بررسی پروژه حمایت فنی (کمربند مشکی ارشد) برنامه تشویقی انتخاب پروژه پیگیری پروژه سیستم های اندازه گیری تکنولوژی اطلاعات تغییر فرهنگی (شامل فنی، سیاسی، شخصی و سازمانی) آموزش انتخاب و اولویت بندی پروژه مهارتهای مدیریت پروژه ارتباط شش سیگما با کارکنان (منابع انسانی) زیر ساخت های سازمانی ارتباط شش سیگما با مشتریان ارتباط شش سیگما با تامین کنندگان ارتباط شش سیگما با استراتژی کسب و کار درک روش شناسی شش سیگما، ابزار و تکنیک ها تعهد و درگیری مدیریت با انجام 18 مصاحبه ساختار یافته با مدیران ارشد، کمربند سبزها و اعضای تیم های شش سیگما و برگزاری جلسات خبرگی با آنها، و نیز با توجه به عوامل اشاره شده در ادبیات تحقیق و 220 مورد نکات استخراجی از مصاحبه ها، عوامل تاثیرگذار بر موفقیت پروژه های شش سیگما به شرح موارد در پی آمده جمع بندی و نهایی شده است: 1- مهارتهای مدیریت پروژه 2- زیر ساخت های سازمانی 3- تغییر فرهنگی 4- تعهد و درگیری مدیریت 5- آموزش شش سیگما 6- انتخاب و اولویت بندی پروژه 7- ارتباط شش سیگما با تامین کنندگان 8- ارتباط شش سیگما با استراتژی تجاری 9- ارتباط شش سیگما با خواست و رضایت مشتری."