چکیده:
مقدمه: بر طبق شواهد در بسیاری از کشورها، پرستاران حتی با مدارج تحصیلی بالا در مورد مباحث اخلاقی توانایی ابراز عقیده نداشته یا به نحوی کنار گذاشته می شوند. این مطالعه به منظور تعیین توانایی استدلال اخلاقی دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری و عوامل موثر بر آن صورت گرفت. روش: این مطالعه به روش توصیفی ـ همبستگی روی 236 دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری در دانشگاه های علوم پزشکی تهران در سال 1391 انجام شد. نمونه ها با روش سرشماری انتخاب شدند. از پرسشنامه تعیین سطح توانایی استدلال اخلاقی که بر مبنای تئوری Kohlberg طراحی شده استفاده گردید. یافته ها: در این مطالعه، 27 دانشجو (11/3 درصد) در سطح پیش عرفی، 68 دانشجو (28/7 درصد) در سطح عرفی، 112 دانشجو (47/8 درصد) در سطح ﭘﺲﻋﺮﻓﻲ و 29 ﻧﻔﺮ (12/1 درصد) در سطح ملاحظات بالینی قرار داشتند. همچنین بین سابقه کار با سطح توانایی استدلال اخلاقی دانشجویان رابطه آماری معنی دار معکوسی وجود داشت. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد اگرچه حدود نیمی از دانشجویان در سطح پس عرفی قرار دارند، ولی هنوز تعداد قابل توجهی از آنان در سطوح پایین تر توانایی استدلال اخلاقی هستند. این امر نشان دهنده لزوم توجه بیشتر مسوولین برنامه ریزی دروس پرستاری به پرورش توانایی استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری است.
خلاصه ماشینی:
توانایی استدلال اخلاقی دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران در مواجهه با معضلات اخلاقی حرفه ای ناهید رژه ١ 2 مجیده هروی کریموی 3 فریبا برهانی 4 علیرضا خاتونی 5 محمد زیرک 1 چکیده مقدمه : بر طبق شواهد در بسیاری از کشورها، پرستاران حتی با مدارج تحصیلی بالا در مورد مباحث اخلاقی توانایی ابراز عقیده نداشته یا به نحوی کنار گذاشته میشوند.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد اگرچه حدود نیمی از دانشجویان در سطح پس عرفی قرار دارند، ولی هنوز تعداد قابل توجهی از آنان در سطوح پایین تر توانایی استدلال اخلاقی هستند.
این پرسشنامه شامل دو قسمت بود، قسمت اول برخی مشخصات جمعیت شناختی شرکت کنندگان در پژوهش شامل (سن ، جنس ، ترم و سال تحصیل ، محل سکونت (خوابگاه )، وضعیت تاهل ، شاغل بودن ، گرایش و دانشکده محل تحصیل ) دانشجویان پرستاری را بررسی میکرد، و قسمت دوم آزمون تحت عنوان معمای پرستاری، برای سنجش سطح توانایی استدلال اخلاقی دانشجویان و بر مبنای نظریه استدلال اخلاقی طراحی شده بود.
پاسخ دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری به قسمت اول آزمون NDT که فرد اگر در موقعیت این سناریو قرار گیرد چه اقدامی انجام میدهد در جدول ١ تنظیم شده است .
) در این پژوهش دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری بدون تجریه کار بالینی از نظر توانایی استدلال اخلاقی اکثرا در سطح عرفی و پس عرفی قرار داشتند.