چکیده:
در دنیای امروز زمزمه هایی از صلح و مصلحان به گـوش می رسد . ولی مهم آن است که آیا این مصلحـان؛خـود صالحند؟و آیا ایده و عقـیـده صالح بـرای همـه انسان ها و به نفع همـه محرومان دارند؟پاسخ به این پـرسش کمی مشکل و غیـر ممکن به نظر می رسد . امـا مـوعـود صالـحـی کـه قـرآن با بـیـان : «ان الارض یرثها عبادی الصالحون (الانبیاء، ٢١ / ١٠٥) معرفی می نماید بیانگر آن است که هم صلح و هم مصلح هر دو باید صالح باشند که در این مقاله تا حدی وجه تمایز آنها ارائه می گردد .
خلاصه ماشینی:
اما بر اساس قرآن کريم ،که ايده اديان توحيدي را يادآور مي شود و نيز روايات اسلامي، اولين ويژگي صلح طلبي اين است ،که «مصلح خـود بايد «صالح باشد و نيز اصلاحـگـري وي فراگير، همه جانبـه و بـراساس منافع و خير و صلاح همگان و هـمـه انسان ها به خـصـوص همه محرومان ،در سـراسر سرزمين خـداوند صورت گيرد ، همان چيـزي که قـرآن کريم ،با ياد آوري ايده ساير کتـب آسماني نويد آن را مي دهد،تا فطرت هاي پاک بشري شکوفا گـردد، همه اميدوار شوند و خود را براي رسيدن به چنيـن روزگار درخشان و لذت بخش با خـود سازي و ديگر سازي آماده نمايند .
امام باقر(ع) درباره معرفي «بندگان صالح خدا که وارث حاکميت سراسر کره زمين خواهند شد، فرموده است : «هم اصحاب المهدي (ع) في آخر الزمان؛آنان ،ياران حضرت مهدي (ع) در آخر الزمان هستند .
١٣ در تفسير اين آيه ،که خلافت الهي فراگير را با آرامش وعده مي دهد ،مفسرين قـرآن طبق روايت أهل بيت (ع) نوشته انـد : «إنها في المهدي من آل محمد(ص) ؛ اين آيه ،درباره حضرت مهدي (ع) از آل محمد (ص) نازل شده است .
عبدالله بن سنان،مي گويد : تفسير اين آيه را از امام صادق (ع) سؤال کردم ،آن حضرت فرمود : «اين آيه درباره علي بن أبي طالب (ع) و امامان بعد از او نازل شده و منظور از اين قسمت آيه : «براي آنان آئين پسنديده و استـوار،بدون ترس و بيم بلکه آرامش خواهد بود روزگار ظهور قائم آل محمد (ص) است .
بحار الأنوار،٥٢ / ١٩١؛ منتخب الأثر،٢ / ٣٠٠.