چکیده:
پرستاری به عنوان حرفه ای استرس زا و طاقت فرسا شناخته می شود. پرستاران نقش مهمی در مراقبت از بیماران به عهده دارند و پریشانی های هیجانی قابل ملاحظه ای را تجربه می کنند که منجر به تحریک پذیری، افسردگی، اختلالات بدنی، اختلالات خواب و فرسودگی در آن ها می شود. با توجه به اهمیت بررسی متغیرهای تاثیرگذار بر افزایش بهزیستی پرستاران و ارتقاء روابط پرستار ـ بیمار، در این مقاله ضمن مرور تاریخچه شوخی در روابط پرستار ـ بیمار به مزیت های شوخی در حوزه سلامت نیز پرداخته شده است. پژوهش حاضر با هدف بازبینی نقش شوخی در بهبود روابط پرستار ـ بیمار انجام شد. پژوهش حاضر مطالعه ای مروری است که اطلاعات مورد نیاز آن از پایگاه های اطلاعاتی Science direct، Oxford journal، Springer، Sage، Taylor &، Francis، Google scholar جمع آوری شد. معیارهای اصلی جهت ورود، متون منتشرشده به زبان انگلیسی در محدوده سال های 1980 تا 2013 میلادی بود. جهت جستجو از کلید واژه های nurse-patient relationship، humor، Nursing وHospital در عنوان متون استفاده گردیدکه طی آن تعداد 84 مقاله بازیابی شدند و مورد مرور قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد شوخی نقش مهمی در بهبود روابط پرستار ـ بیمار دارد. شوخی به پرستاران کمک می کند تا با موقعیت های توان فرسا کنار بیایند، حسی از انسجام بین پرستاران و بیماران ایجاد می کند و می تواند به عنوان یک تکنیک درمانی موثر در کاهش افسردگی و اضطراب بیماران بکار رود. این امر در نهایت بر خودکارآمدی پرستاران و احساس امنیت درک شده توسط بیمار اثرات مطلوبی می گذارد. یافته های این مطالعه حاکی از اهمیت شوخی در بهبود روابط پرستار ـ بیمار و لزوم توجه به شوخی در آموزش پرستاران به عنوان اعضای اصلی تیم مراقبت پزشکی می باشد.
خلاصه ماشینی:
شوخی به پرستاران کمک میکند تا با موقعیت های توان فرسا کنار بیایند، حسی از انسجام بین پرستاران و بیماران ایجاد میکند و میتواند به عنوان یک تکنیک درمانی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان ، شهرکرد، ایران .
یافته های این مطالعه حاکی از اهمیت شوخی در بهبود روابط پرستار ـ بیمار و لزوم توجه به شوخی در آموزش پرستاران به عنوان اعضای اصلی تیم مراقبت پزشکی میباشد.
) با توجه به مطالب بیان شده هدف از مطالعه حاضر بررسی نقشی است که شوخی در بهبود روابط پرستار ـ بیمار ایفا میکند و در نظر دارد با بازبینی نقش شوخی در آموزش پرستاران و بافت مراقبت بیمارستان ، به گسترش دانش موجود در زمینه روابط پرستار ـ بیمار کمک کند.
) تحقیق سالتمن در سال ١٩٩٥ نشان داد شوخی به خصوص زمانی که به موضوع مورد آموزش ارتباط داشته باشد موجب افزایش یادگیری در دانشجویان پرستاری میشود به دلیل این که موجب ایجاد جو روانی و محیطی مناسب برای یادگیری ، کاهش استرس ، کمک به حافظه ، تسهیل یادگیری و پرورش حس انسجام میشود.
) و بیان میکنند شوخی میتواند به آن ها کمک کند تا احساس بیماران را بهبود بخشند (استت کورکی و همکاران ، ١٩٩٤ م .
اهمیت کاربرد شوخی در حوزه پرستاری ، نه تنها برای بیماران ، بلکه برای پرستاران به طور مستمر در این پژوهش بیان شد که با یافته های تحقیقات گذشته (کورکی و همکاران ، ١٩٩٤ م .
The purpose and function of humor in health, health care and nursing: a narrative review.