چکیده:
هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطۀ بین مدیریت دانش و بهسازی منابع انسانی از دیدگاه کارکنان دانشگاه ارومیه پرداخته است. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. ۲۲۳ نفر از کارکنان دانشگاه با توجه به دانشکدۀ محل خدمت، بهصورت طبقهای و بهطور تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها براساس فرضیههای پژوهش و با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل مانوا، تحلیل آنوا، تحلیل رگرسیون چندگانه و تی مستقل تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان میدهد که بین مدیریت دانش و بهسازی منابع انسانی همبستگی و بین مؤلفههای مدیریت دانش با کل ابعاد بهسازی منابع انسانی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. علاوه بر این مؤلفههای خلق، تسهیم و حفظ دانش نیز بهصورت مثبت و معنادار ابعاد بهسازی منابع انسانی شامل آموزش، ارزیابی عملکرد، مسیر شغلی، انضباط و نظام پاداش/ تنبیه را پیشبینی میکنند.
خلاصه ماشینی:
علاوه بر اين مؤلفه هاي خلق ، تسهيم و حفظ دانش نيز به صورت مثبت و معنادار ابعاد بهسـازي منابع انساني شامل آموزش ، ارزيابي عملکرد، مسـير شـغلي ، انضـباط و نظـام پـاداش / تنبيـه را پيش بيني ميکنند.
يافتـه هـاي پـژوهش هـاي انگـي رونـار (٢٠٠٣)؛ تـرنتن و کريسـي (٢٠٠٤)؛ جوهن و ميکو (٢٠٠٨)؛ روبين (٢٠١١) و عمراني خلردي (١٣٨٨) شـايد نتـايج حاصـل از فرضيۀ اول پژوهش را تأييد کند، زيرا در پژوهش هاي مذکور مشخص شد که بين مديريت دانـش و بهسازي منابع انساني رابطۀ مثبت و معناداري وجود دارد.
براي بررسي رابطۀ بين مؤلفه هاي مديريت دانش و کل ابعاد بهسـازي منـابع انسـاني از تحليـل مانوا استفاده شد که در جدول ٤ ديده ميشود و بيانگر رابطۀ مثبت و معنادار بين خلـق ، تسـهيم ، کاربست و حفظ دانش با کل ابعاد بهسازي منابع انساني است .
با توجه بـه نتـايج حاصل از فرضيۀ حاضر، اگر زمينه و شرايط براي مديريت دانش موجود در سازمان مديريت فراهم شود، فرايند بهسازي منابع انساني صورت ميگيرد، دانـش موجـود در سـازمان بـه راحتـي منتقـل و دانش در بين کارکنان تسهيم ميشود.
براي بررسي رابطۀ بين مديريت دانش و بهسازي منابع انساني، از رگرسـيون چندگانـه اسـتفاده شد که در جدول ٥ بيان شده و بيـانگر رابطـۀ مثبـت و معنـادار بـين مؤلفـه هـاي مـديريت دانـش و بهسازي منابع انساني است .
از ميان مؤلفه هاي مديريت دانش ، خلق ، تسـهيم و حفـظ دانـش ، رابطـۀ پيش بينيکنندة معناداري با بهسازي منابع انساني دارد.