چکیده:
در دهههای اخیر با توجه به پیچیدگیهای محیطی، همکاریهای بینشرکتی به منبع عظیمی از مزیتهای رقابتی برای شرکتها تبدیل شده است. مطالعات حاکی از ناموفقبودن این ساختارهای همکاری در درازمدت است. در این پژوهش با توجه به ماهیت پویای شراکت راهبردی مبتنی بر روش پویاییهای سیستم، عوامل مؤثر بر موفقیت شراکت راهبردی در خوشۀ صنعت کاشی و سرامیک استان یزد بررسی شده است. هدف از اجرای این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت شراکت راهبردی، ایجاد ساختار روابط میان آنها و ارائۀ مدلی برای تحلیل تصمیمهای شراکت است. با توجه به تأکید ادبیات پژوهش بر سرمایههای ارتباطی و تأیید صاحبنظران، تعهد، رویکرد همکارانه، اعتماد متقابل و رضایت از همکاری، عوامل کلیدی موفقیت شراکت راهبردی در نظر گرفته شده است. در این پژوهش پس از تدوین نمودار علی ـ معلولی، جریان سیاستهای مختلف برای مدیریت مؤثر شراکت با استفاده از نمودار جریان بررسی شد. در نتیجۀ این بررسیها مشخص شد متولیان اتحاد باید کاهش تعارضات غیرکارکردی، ایجاد حس مشترک بین شرکا و کاهش تضاد را در اولویت برنامهریزی خود قرار دهند.
خلاصه ماشینی:
تجزیه وتحلیل عوامل مؤثر بر موفقیت شراکت های راهبردی با رویکرد پویایی های سیستم (مورد مطالعه : خوشة صنعتی کاشی و سرامیک استان یزد) محمدرضا حمیدی زاده ١، حبیب زارع احمدآبادی ٢، محمدعلی سنگبر 3 در دهه های اخیر با توجه به پیچیدگی های محیطی ، همکاری های بین شرکتی به منبع عظیمی از مزیت های رقابتی برای شرکت ها تبدیل شده است .
در این پژوهش با توجه به ماهیت پویـای شـراکت راهبردی مبتنی بر روش پویایی های سیستم ، عوامل مؤثر بر موفقیت شراکت راهبردی در خوشة صنعت کاشی و سرامیک استان یزد بررسی شده است .
با توجه به توضیحات بیان شده ، در پژوهش پـیش رو تعهـد، عمـر رابطـه ، سـطح رضـایت از همکاری ها، سازگاری میان شرکا و میزان همکاری آنها بـا یکـدیگر، عوامـل مـؤثر بـر موفقیـت شراکت راهبردی در نظر گرفته شده است که این عوامل به تأیید خبرگان نیز رسید.
نمودار جریان عوامل مؤثر بر موفقیت شراکت راهبردی در صنعت کاشی و سرامیک در این پژوهش برای ترسیم نمودار جریان به کمک نتایج حاصل از مصاحبه با مدیران کاشـی و سرامیک ، رابطة بین تغییر در ظرفیت بازار و توسعة فعالیت های بازاریابی و تولیدی به دست آمده است .
(2000), Success through commitment and trust: The soft side of Strategic Alliance Management, Journal of World Business, 35(3): 223-240.
Antecedents and performance consequences of learning success in international joint ventures, Industrial Marketing Management, 40 (3): 479-488.
The effective factors on success of international joint ventures (case study: research center of Irankhodro corporation).
Survey of relationship between corporation strategic orientation and organizational performance by BSC approach, journal of business management, 2(6): 97- 112.