چکیده:
هدف از این پژوهش شناسایی تأثیر مسئولیت اجتماعی بر کیفیت روابط کارکنان (اعتماد سازمانی و رضایت شغلی) و پیامدهای آن (تعهد سازمانی و قصد ترک شغل) است. مسئولیت اجتماعی شرکت با چهار بعد سنجیده شده است: اقتصادی، قانونی، اخلاقی و بشردوستانه. این پژوهش از نوع توصیفی– همبستگی است و بهصورت پیمایشی انجام گرفته است. جامعة آماری 1662 نفر کارکنان شرکت کیسون است که در هفت پروژة درحال اجرای این شرکت مشغول به کارند. تعداد نمونه 315 نفر و روش نمونهگیری تصادفی ساده با تعداد اعضای نمونه متناسب با تعداد کارکنان هر پروژه بوده است. برای تحلیل دادههای پرسشنامه از دو نرمافزار SPSS و LISREL استفاده شده است. نتایج حاصل از برازش مدل پژوهش با نرمافزار LISREL، نشاندهندة روایی و پایایی سازههای مدل و برازش مناسب مدل پیشنهادی است. یافتههای حاصل از مدل معادلات ساختاری نشان دادند که از میان چهار بعد مسئولیت اجتماعی فقط بعد اقتصادی بر اعتماد سازمانی اثر مثبت و معناداری دارد و فقط ابعاد اخلاقی و بشردوستانه بر رضایت شغلی دارای اثر مثبت و معناداری است. همچنین در بررسی تأثیر کیفیت روابط بر پیامدهای ناشی از آن هم ارتباط همة متغیرها (جز اثر اعتماد سازمانی بر قصد ترک شغل) دارای اثر معنادارند.
خلاصه ماشینی:
از آنجاکه کارکنان از مهم ترین ذی نفعان سازمانند و رعایت مسائل اخلاقی و نگرش مثبت آنها به مسئولیت اجتماعی در سازمان ، به کیفیت بهتر محصولات و خدماتشان به مشتری منتهی میشود، مهیابودن شرایط مطلوب برای آنها موجب ایجاد عملکرد بهتر شغلی و موفقیت های مالی خواهد شد (بائومان و استیکا، ٢٠١٢)؛ با وجود این ، اکثر تحقیقاتی که در زمینه مسئولیت اجتماعی صورت گرفته است ، بیشتر در ارتباط با متغیرهایی همچون تصویر شرکت (عسگری و زنجیرانی، ١٣٩٢)، وفاداری به برند (رضایی و همکاران ، ١٣٩٢)، عملکرد مالی، رفتار مصرف کننده ، رضایت و وفاداری سرمایه گذاران یا تأثیر آن بر محیط زیست بوده است (علی و همکاران ، ٢٠١٠).
با توجه به مطالب گفته شده در مرور پیشینه و همچنین نبود مطالعه ای در زمینه اثر چهار بعد مسئولیت اجتماعی کارول بر متغیرهای اعتماد سازمانی و رضایت شغلی و پیامدهای ناشی از آن در ایران ، در این پژوهش تلاش شده است تا به این پرسش پاسخ داده شود که هریک از ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکت چه تأثیری بر کیفیت روابط کارکنان و پیامدهای ناشی از آن دارد.
Corporate social responsibility influences on employee commitment and organizational performance.
The relationship between job satisfaction and turnover intention, American Journal of Applied Sciences, 9)9(: 1518- 1526.
The Relationship between ethical climates )caring, law & code, rules, instrumental and independence climate( and job satisfaction, organizational commitment and turnover intention.
Relationship between teachers' professional commitment & organizational climate in Saghez schools, Unpublished MS Dissertation, Urmia University.