چکیده:
کارآفرینی سازمانی بهدلیل تأثیرگذاری بر عملکرد سازمانها، بهویژه شهرداریها، با توجه به برخورداری از استقلال در تأمین منابع مالی مورد نیاز برای ادارة امور شهری، از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ بنابراین، شهرداریها نیازمند بهرهگیری از فرصتهای پیش رو هستند تا منابع مالی لازم را بهدست آورند. از طرفی کارآفرینی، همانند سایر پدیدههای سازمانی، از عوامل بسیاری تأثیر میپذیرد؛ بنابراین، پژوهش حاضر در پی تبیین نقش سرمایة اجتماعی در بروز و توسعة کارآفرینی سازمانی در شهرداری شهر قدس است. دادههای مورد نیاز، از طریق پرسشنامه و از بین 204 نفر از مدیران و کارشناسان سازمان مذکور جمعآوری شده و نمونهگیری بهصورت طبقهای صورت گرفته است؛ بهطوریکه در نمونة آماری، 37 نفر از مدیران و 167 نفر از کارشناسان حضور داشتند. برای آزمون فرضیههای تحقیق، از ضریب همبستگی و مدلسازی معادلههای ساختاری استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که سرمایة اجتماعی و ابعاد سهگانة آن بر کارآفرینی سازمانی، تأثیر مثبت و معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
بررسی تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی (مورد مطالعه : شهرداری شهر قدس ) علی پیران نژاد١، اسحاق کولیوند٢، علی غفاری 3 کارآفرینی سازمانی به دلیل تأثیرگذاری بر عملکرد سازمان ها، به ویژه شهرداریها، با توجه به برخورداری از استقلال در تأمین منابع مالی مورد نیاز برای ادارة امور شهری، از اهمیت ویژه ای برخوردار است ؛ بنابراین ، شهرداریها نیازمند بهره گیری از فرصت های پیش رو هستند تا منابع مالی لازم را به دست آورند.
از طرفی کارآفرینی، همانند سایر پدیده های سازمانی، از عوامل بسیاری تأثیر میپذیرد؛ بنابراین ، پژوهش حاضر در پی تبیین نقش سرمایۀ اجتماعی در بروز و توسعۀ کارآفرینی سازمانی در شهرداری شهر قدس است .
حال این سؤال مطرح میشود که چگونه میتوان فرهنگ کارآفرینی را در میان تمامی افراد سازمان نهادینه کرد و آن را به جزئی از اندیشه و رفتار کارمندان تبدیل کرد؟ به عبارت دیگر، میخواهیم بررسی کنیم که آیا سرمایۀ اجتماعی و میزان آن ، به عنوان هنجارهای حاکم بر رفتار افراد، با کارآفرینی سازمانی در شهرداری شهر قدس رابطه دارد؟ این همان پرسش اساسی پژوهش حاضر است .
1. Corporate Entrepreneurship سرمایۀ اجتماعی و کارآفرینی سازمانی ویکلن معتقد است که علاوه بر عوامل اقتصادی، همچون مزیت های بازار و سرمایه که بر کارآفرینی تأثیرگذارند، عوامل غیر اقتصادی نظیر شبکۀ روابط اجتماعی نیز ممکن است بر پدیدة کارآفرینی تأثیر بگذارند.
Examine the role of social capital in the development of entrepreneurship.
Barriers of entrepreneurship at the University of Mazandaran, Journal of Research and Planning in Higher Education, 27 & 28.