چکیده:
جامعه آماری این پژوهش کلیه افراد ساکن در شهر سبزوار است. با اهمیت موضوع و در دسترس بودن نمونهها، تعداد 171 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید. ابزار تحقیق، پرسشنامهای محقق ساخته، در قالب 23 ﺳﺆال و به صورت طیف لیکرت پنج گزینهای بود. روایی پرسشنامه، به ﺗﺄیید اساتید راهنما، مشاور و متخصصین و کارشناسان مربوط رسید و پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ به میزان 703/0 بهدست آمد. نتیجه آزمون همبستگی نشان داد که ایمان با رفتار مصرفکننده رابطه مثبت دارد. همچنین نتیجه آزمون کروسکال- والیس نشان داد رفتار مصرفکننده براساس درجه ایمان متفاوت است.
The main purpose of this descriptive research examining the relationship between faith in god on consumer behavior in sabzevar. The population of this study is all persons living in Sabzevar. The importance and availability instance، the number 171 was chosen as the sample size. Research tool، a questionnaire prepared by the researcher in the form of 23 questions and was Likert five options. Questionnaire، approved by the supervisor، advisor and specialists and experts and its reliability by calculating Cronbach''s alpha was related to the amount of 0.703، respectively. Correlation test showed a positive relationship between faith and consumer behavior and result of Kruskal - Wallis test revealed consumer behavior based on the degree of faith is different.
خلاصه ماشینی:
اول اینکه رفتار مصرفی افراد با یکدیگر ارتباط داشته و مستقل از هم نیست؛ که این روحیه را اثر تقلیدی یا اثر تظاهری گویند دوم اینکه فرد بعد از عادت کردن به یک سطح مصرف در مقابل کاهش آن مقاومت نشان میدهد و به سختی حاضر است از آن سطح مصرف بکاهد.
پس از آن براساس متغیرهای موجود با استفاده از نرمافزار Eviews به تخمین تابع پرداختیم و بعد از آن مطابق فرضیات در نظرگرفته شده، برای بررسی ارتباط بین مصرف و ایمان به خدا از نرمافزار Spss20 و آزمونهایی نظیر اسپیرمن جهت همبستگی و نیز آزمون کروسکال والیس6 استفاده شده است.
این بدان معنی است که با افزایش ایمان به خدا فرد رفتار مصرفی صحیحی از خود نشان میدهد، رفتاری در حد اعتدال به دور از هر اسراف و اقتاری.
به عبارت دیگر هر چه ایمان به خدا بیشتر شود این رابطه باعث اصلاح و بهتر شدن رفتار مصرفکننده شده است و نیز به رابطه منفی بین سن و رفتار مصرفکننده رسیدهایم، بدین ترتیب که هر چه سن بیشتر شده است مصرف کمتر میشود، چون افراد مسن بیشتر صرفهجویی میکنند.
نتیجه فرضیه اول این است که ایمان باعث اصلاح رفتار مصرفکننده شده و افزایش ایمان باعث شده فرد رفتار مصرفی مناسبی به دور از اسراف و اقتار از خود نشان دهد و نتیجه فرضیه دوم این است که رفتار مصرفکننده براساس درجه ایمان متفاوت است و یکی از علل رفتارهای متفاوت در قبال مصرف، ایمان به خدا است.