چکیده:
Efficiency concept has a long history in the sciences and its measurement and analysis is a vital importance for firms to achieve the best performance. Hence، the aim of this paper is efficiency evaluation of Mahan air compared to IATA member airlines in Middle East and Africa. For this purpose، the indicators include available ton kilometer، revenue ton kilometer، revenue passenger kilometer، available seat kilometer، number of employee and fleet، operating expense and operating revenue. These data collected by statistical annual reports available in airlines and air transport authorities websites for 15 airlines that analyzed by using standard and two stages DEA approaches. The results show only two Emirates airline and Ethiopian airlines are efficient and Mahan air has acquired third place among surveyed companies that relative increase in revenue passenger kilometer، revenue ton kilometer and operating revenue are required for efficiency of Mahan air. In addition، surveyed companies are less than capacity about 27% in which Middle East airlines are7% more efficient than African airlines.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحقیق نشان می دهد تنها دو شرکت هواپیمایی امـارات و اتیـوپی در سطح بهینه مقیاس فعالیت نموده و هواپیمایی ماهان ، جایگاه سوم را در میان شرکت های مورد مطالعه کسب کرده است که برای دستیابی به حداکثر ظرفیت نیاز به افـزایش نسـبی مسـافر-کیلـومتر حمـل شـده ، درآمـد عملیاتی و تن -کیلومتر حمل شده دارد.
درواقع این روش عـلاوه بـر محاسـبه انواع کارایی ، برنامه ای پیشنهادی برای واحدهای ناکارا ارائه می دهد که بر اساس آن میزان مطلوب هر نهاده و میزان ایده آل قابل دسترس برای ستانده ارائه و کارایی حداکثر مـی شـود ,Mehregan) ________________________________________________________________ 1 - DEA: Data Envelopment Analysis 2- DMU: Decision Making Unit .
2004) ٣- مواد و روش در این تحقیق پس از بررسی گسترده اطلاعات آمـاری مربـوط بـه شـرکت هـای هواپیمـایی در منطقـه خاورمیانـه و آفریقـا، داده هـای مـورد نیـاز از طریـق سـالنامه هـا و گـزارش هـای موجـود در وب سایت رسمی شرکت ها، اتحادیه حامل های هوایی عربـی ، سـازمان هواپیمـایی کشـوری ایـران ، اتحادیه شرکت های هواپیمایی آفریقا و مرجع ATWonline استخراج شده که ایـن اطلاعـات تنهـا برای ١٥ شرکت عضو یاتا و سال ٢٠١٠ قابل دسترس بوده است .
________________________________________________________________ 1 - Charnes, Cooper, Rhodes )به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل (١): مدل دو مرحله ای کارایی شرکت های هواپیمایی با توجه به شکل ١، در مرحله اول سه شاخص هزینه عملیاتی ، تعداد کارکنـان و تعـداد هواپیمـا برای تولید صندلی – کیلومتر موجود و تن - کیلومتر موجود موردتوجه قرارگرفتـه انـد و در مرحلـه دوم صندلی - کیلومتر موجود و تن - کیلومتر موجود منابع ایجاد درآمد عملیاتی ، مسـافر- کیلـومتر حمل شده و تن -کیلومتر حمل شده می باشند.