چکیده:
بر اساس آمار و اطلاعات ارائه شده از سوی مسوولان فرهنگی، در ٢٠ سال گذشته میزان مخاطبان سینمای ایران حدود ٤٠ میلیون نفر ریزش داشته است . به بیان دیگر، ایرانیها به طور متوسط در سال تنها ١٥ دقیقه را در سالن های سینما سپری مینمایند. هدف اصلی این پژوهش بررسی چرایی این امر میباشد، از این رو با بهره گیری از نظریه بوردیو کوشش شده است تا تاثیر سرمایه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بر مصرف سـینمایی روشـن شود. روش این تحقیق ، پیمایش میباشد و اطلاعات تحقیق حاضر، با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع آوری شـده است . نمونه این پژوهش شامل ٤٠٠ جوان دختر و پسر شهر ساری میباشد. یافته های تحقیق نشان داده است که تاثیر هر سه متغیر سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی و سرمایه اقتصادی بر متغیر وابسته تحقیق (مصرف سینمایی) مثبت میباشد و این مهم بدین معنی میباشد که با افزایش سرمایه های اجتمـاعی و فرهنگـی و اقتصـادی، میـزان مصرف سینمایی نیز افزایش مییابد.
خلاصه ماشینی:
بررسی جامعه شناختی عوامل مؤثر بر مصرف سینما (مطالعه موردی جوانان دختر و پسر شهر ساری) 1 قربانعلی ابراهیمی 2 محمود فرهادی محلی 3 هادی رازقی مله چکیده بر اساس آمار و اطلاعات ارائه شده از سوی مسؤولان فرهنگی، در ٢٠ سال گذشته میزان مخاطبان سینمای ایران حدود ٤٠ میلیون نفر ریزش داشته است .
هدف اصلی این پژوهش بررسی چرایی این امر میباشد، از این رو با بهره گیری از نظریه بوردیو کوشش شده است تا تأثیر سرمایه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بر مصرف سـینمایی روشـن شود.
یافته های تحقیق نشان داده است که تأثیر هر سه متغیر سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی و سرمایه اقتصادی بر متغیر وابسته تحقیق (مصرف سینمایی) مثبت میباشد و این مهم بدین معنی میباشد که با افزایش سرمایه های اجتمـاعی و فرهنگـی و اقتصـادی، میـزان مصرف سینمایی نیز افزایش مییابد.
در این پژوهش تأثیر چهار متغیر درآمد، تحصیلات ، پایگاه اجتماعی و جایگاه طبقاتی بر مصرف فرهنگی مورد سنجش قرار گرفته است .
در نهایت محققین نتیجه میگیرند که منابع اقتصادی که در تحقیق آنها به وسیله درآمد بررسی شده است ، در تمام طبقات برای شرکت افراد در مصرف فرهنگی متوسط و معتدل میتواند مهم باشد.
تأثیر هر سه متغیر سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی و سرمایه اقتصادی بر متغیر وابسته تحقیق (مصرف سینمایی) مثبت میباشد و این مهم بدین معنی میباشد که با افزایش سرمایه های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی، میزان مصرف سینمایی نیز افزایش مییابد.