چکیده:
بدون شک بازاریابی در دنیای امروز از ضروریات تمام سازمانهایی است که درگیر رقابت با سایر شرکتها هستند. در این میان استراتژیهای بازاریابی مانند آمیزه عملکرد نقشی مهم دارند. در این راستا، پس از شناسایی عوامل و شاخصهای آمیزه بازاریابی خدمات برای موسسات آموزشهای زیربنایی و بررسی میزان اثر هریک از این عوامل بر عملکرد این سازمانها مدلی مناسب در سازمانهای غیرانتفاعی ارائه شد. این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی میباشد و از پرسشنامه به منظور جمعآوری دادههای مورد نیاز استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق را اولیاء دانشآموزان مدارس غیرانتفاعی شهرستان یزد تشکیل میدهد. در این مقاله به منظور تجزیه و تحلیل تحلیل دادهها و مدلسازی از نرمافزارهای AMOS و SPSS استفاده شده است. براساس نتایج تجزیه و تحلیل دادهها، مشخص شد که تمامی عوامل هفتگانه آمیخته بازاریابی خدمات بر عملکرد سازمانهای غیرانتفاعی اثر معنا داری دارند،که عاملهای فرآیند، شواهد فیزیکی، خدمت و کارکنان در اولویت بالاتر و عاملهای فعالیتهای پیشبردی، قیمت و مکان از نظر اثرگذاری در اولویت پایینتری قرارداشتهاند.
Without any doubt nowadays marketing is one of the necessary things for every organizations which are involved in competition with other companies.In this way One of the strategies is suitable mixed marketing strategies. The purpose of this study was to represent an appropriate model in the fundamental teaching institutes which was done after identifing the mixed factors and characteristics of service marketing for non-profit organizations، especially for the non-profit schools، and to investigate the effects of each factor on the performance of these organizations. This study’s data has been collected through a questionnaire with 35 questions between 196 customers who were selected as a random sample of statistical population answered.In this regard،modeling was done with AMOS software and based on the effects of each of these mixed marketing factors on organization’s performance are examined by the SPSS software. Based on the results of data analysis، it was found that the seven service marketing mix factors affect on non-profit organization’s performance and the effects rate of each factor were identified. Thus، according to these results، process، physical evidence، product، and people factors were priority of these affecting and promotion، price، and place factors were on lower priority.
خلاصه ماشینی:
"٦- بحث و نتیجه گیری با توجه به مقادیر حاصل شده در مدل عملیاتی اثر عامل محصول از آمیخته بازاریابی خدمات بر عملکرد سازمان های غیرانتفاعی مثبت است و این عامل در رتبه سوم اثرگذاری قرار دارد.
با توجه به مقادیر حاصل شده در مدل عملیاتی ، اثر عامل قیمت از آمیخته بازاریابی خدمات بر عملکرد سازمان های غیرانتفاعی مثبت است ؛ اما در این پژوهش این عامل در رتبه ششم اثرگذاری قرار دارد.
با توجه به مقادیر حاصل شده در مدل عملیاتی ، اثر عامل مکان از آمیخته بازاریابی خدمات بر عملکرد سازمان های غیرانتفاعی مثبت است ؛ اما این عامل در رتبه هفتم اثرگذاری قرار دارد.
با توجه به مقادیر حاصل شده در مدل عملیاتی ، اثر عامل فعالیت های پیشبردی از آمیخته بازاریابی خدمات بر عملکرد سازمان های غیر انتفاعی مثبت است ؛ اما در این پژوهش این عامل در رتبه پنجم اثرگذاری قرار دارد.
با توجه به مقادیر حاصل شده در مدل عملیاتی ، اثر عامل شواهد فیزیکی از آمیخته بازاریابی خدمات بر عملکرد سازمان های غیرانتفاعی مثبت بوده و در این پژوهش این عامل در رتبه دوم اثرگذاری قرار دارداین نتیجه ، نتایج پژوهش های (بلری و کاتسلی ، ٢٠١٠، مرینج ، ٢٠٠٦) را برای سازمان های آموزشی تائید می کند.
با توجه به مقادیر حاصل شده در مدل عملیاتی اثر عامل فرآیند خدمت از آمیخته بازاریابی خدمات بر عملکرد سازمان های غیرانتفاعی مثبت بوده و در این پژوهش این عامل در رتبه اول اثرگذاری قرار دارد."