چکیده:
هدف اصلی این پژوهش ، بررسی وتحلیل مفهوم«بازی» در هرمنوتیک فلسفی گادامر، و نشان دادن دلالت های آن برای حصول فرایند آگاهی/فهم ،در تربیت می باشد. برای دست یابی به این هدف از روش پژوهش های توصیفی و تحلیل مفهومی ،از رویکردهای پژوهش کیفی استفاده شد . یافته ها ی حاصل ازاین پژوهش نشان داد که استفاده از نظریه ی بازی گادامر، و به تبع آن گفت وگو به معنای خاص وگادامری آن،یعنی گفت وگو از خلال بازی دیالوگ بی غرضانه ، برای تسهیل امریادگیری درمیان یادگیرندگان ، یکی از راه های مناسب تعلیم محسوب می شود؛که آن هم به نوبه ی خود گامی استوار در راه رسیدن به اهداف تربیت واقعی است که درنتیجه همان دست یابی به آگاهی بیشتر یادگیرنده از طریق فهم،معنادهی،ترجمه وتفسیر متن وبلاخره حصول تربیت است .
The present study is an attempt to investigate the concept of game according to Gadamer’s philosophical hermeneutics and its implications in the acquisition of consciousness/understanding as educational concepts. A descriptive، conceptual and comparative analysis methodology has been applied to meet this goal. The results proved that applying Gadamer’s game theory، and its follow-up(subsequent) Gadamerian dialog-i.e. dialog via the unbiased dialog game- is an appropriate method in facilitating learning. This can be a decisive step toward enhancing the learners’ consciousness،which isthe prerequisite of education through understanding، making sense of، translating، and interpreting the (con)text.
خلاصه ماشینی:
نتایج به دسـت آمده حـاکی از آن اسـت که با نظر به دیدگاه گـادامر، اسـتفاده از نظریـه بـازی و گفـت وگو و بـه بیان دیگر گفـت وگو از خـلال بـازی دیالوگ بیغرضانه برای تسهیل امر یادگیری یکی از روش های مناسب تعلیم و تربیت بـه شـمار مـیرود کـه یادگیرنده را در دستیابی به آگاهی بیشتر از طریق فهم ، معنا دهی، ترجمه و تفسیر متن یاری میرساند .
نکته مهم این است که امروزه این مسئله در امر تربیت در مدارس ١ نیز قابل ملاحظـه اسـت ؛ چراکـه امروزه یکی از معیارهای کارکرد مثبت مدارس ، میزان رضـایت فراگیـران و نیـز اولیـاء آنهـا و متخصصـان برنامه ریزی درسی از نحـوه ارائـه متـون درسـی/تدریس بـه ویـژه فهـم مـتن ٢ درسـی میباشـد.
با نظر به بحث های مطرح شده ، هدف اصلی این پژوهش تبیین و تحلیـل مسـئله آگـاهی بـه عنـوان یکی از لوازم تحقق تربیت به کمک مفهوم بازی در اندیشه گادامر میباشد.
بنـابراین ، پرسـش های اساسـی قابل طرح عبارت اند از: ١) مفهوم بازی در دیدگاه هرمنوتیک گـادامر چگونـه بکـار مـیرود؟ دلالت هـای تربیتی آن برای آگاهی/فهم به عنوان یکی از لوازم تربیت ٤ کدم اند؟ ١ .
بدین ترتیب ، این یادگیرنده است که به کمک معلم خود با آن وارد گفت وگو و بازی میشود.
لذا، بازی یادگیرنده بـا مـتن از اینجـا شـروع میشود؛ بازی برای حصول فهم متن درسی از راه گفت وگو.
Teaching method in Gadamer's philosophical hermeneutics.