چکیده:
خداوند به مدد ابزارهای وجودی که در اختیـار انسـان قـرارداده ، از انسـان بـا «تعـالوا» دعـوت میکند. چنان چه انسان از قوة وهم و خیال گذر کند و رتبه وجـودی خـویش را بـه عقـل ، مـزین و متعالی نماید، با تکیه بر امید مطلوب که از آن به رحمت الهی تعبیرشده اسـت ، پویـا و متوکـل ، راه تعالی را در پیش میگیرد و به دعوت خداوند لبیک میگوید. گرچه آرزو و امید، ودیعه های الهی در ضمیر انسان هاست ، اما آرزوهای واهی که بدون پشتوانه عقـل و عمـل ، انسـان را بـه خـود مشـغول میکنند، نتیجه ای جز حسرت و خسران ابدی در پی نخواهند داشت . در این مقاله ، پـس از بررسـی معنای لغوی آرزو و امید، به ذکر آیات و احادیثی که انواع آرزو را بیان فرموده ، نیز افرادی که آرزوی آنها در قرآن آمده ، پرداخته شده است . ضمن پـرداختن بـه آثـار و نتـایج آرزوهـای مـذموم و بیـان آرزوهای برتر، انواع متعلق آرزو و آیات مربوط به هر یک ذکر شده است . در این تحقیق ، ابزار مـورد استفادة نشریات ، کتب و اینترنت میباشد.
خلاصه ماشینی:
گرچه آرزو و امید، ودیعه های الهی در ضمیر انسان هاست ، اما آرزوهای واهی که بدون پشتوانۀ عقـل و عمـل ، انسـان را بـه خـود مشـغول میکنند، نتیجه ای جز حسرت و خسران ابدی در پی نخواهند داشت .
در این مقاله ، پـس از بررسـی معنای لغوی آرزو و امید، به ذکر آیات و احادیثی که انواع آرزو را بیان فرموده ، نیز افرادی که آرزوی آنها در قرآن آمده ، پرداخته شده است .
امام علی (ع ) می فرماید: «ما لکم تؤملون مـا لا تدرکونه و تجمعون ما لا تأکلونه و تبنون ما لا تسکنونه ؟ شما را چه شده است که چیـزی را آرزو می کنید که به آن نمی رسید و چیزی را گرد می آورید که نمی خورید؟ و چیزی را بنا مـی کنیـد کـه در آن سکونت نمی کنید؟» (آمدی، ١٣٨٤، ج ١: ١٠٣).
این نوع آرزوها نیز مورد تأیید قرآن و روایات نیسـت : ﴿ویوم یعض الظالم علی یدیه یقول یا لیتنی اتخذت مع الرسول سبیلا: و (به خاطر آور) روزی را که ستمکار دست خود را (از شدت حسرت ) به دندان میگزد و میگوید: ای کاش با رسول (خدا) راهی برگزیده بودم !﴾ (الفرقان / ٢٧)؛ ﴿یقول یا لیتنی قدمت لحیاتی: میگویـد: ای کـاش بـرای (ایـن ) زندگیم چیزی از پیش فرستاده بودم !﴾ (الفجر/٢٥).