چکیده:
مطالعه مستمرتغییروتحولات محیطی وانعکاس آن بـه مـدیران ازجملـه رسـالت هـای مهـم بازاریــابی بــه شــمارمــیرود. درایــن راســتا،بررســی بــازارصــنایع تبــدیلی وپیــداکردن راهکارهای مناسب برای بهبودوضعیت بازاراین بخش اهمیت قابـل تـوجهی دارد. هـدف ایـن مطالعه نیزبررسی تاثیر محیط های بیرونی بازارازقبیل محیط رقـابتی، محـیط اقتصـادی، محـیط سیاسی،محیط اجتماعی -فرهنگی ومحیط تکنولوژیکی بـر بازاریـابی صـنایع تبـدیلی لبنـی در استان همدان است . روش های آماری مورداسـتفاده درایـن مطالعـه روش آمـار ناپارامتریـک و مدل معادلات ساختاری میباشد. داده های موردنیازدراین تحقیق به صورت میدانی وبـا ابـزار پرسش نامه درسال ١٣٩١جمع آوری شـد. نتـایج نشـان دادکـه عامـل هـای محیطـی اقتصـادی، سیاسی وتکنولوژیکی عوامل موثری بربازاریابی صنایع تبدیلی لبنی همدان به شـمار مـیآینـد. براساس نتایج به دست آمده پیشنهادشدبه منظورارتقای سطح بازاریابی صـنایع تبـدیلی لبنـی دراستان همدان ،تولیدکنندگان و مسئولان بیشـتر بـر روی متغیرهـایی همچـون سـطوح اشـتغال جمعیت های محلی در بازار هدف ، تنوع تولید کالا در بازار هدف ،خرده فروشان بـازار هـدف ، قوانین مربوط به حقوق مالکیت معنوی ،بیشتر شدن بودجـه تخصـیص یافتـه توسـط بخـش هـای دولتـی و خصوصـی بـه امـرتحقیـق وتوسـعه محصـولات تبـدیلی لبنـی و در نهایـت ، اقـدامات تکنولوژیکی در تولید و تجارت محصولات تبدیلی لبنی تمرکز کنند.
خلاصه ماشینی:
براساس نتایج به دست آمده پیشنهادشدبه منظورارتقای سطح بازاریابی صـنایع تبـدیلی لبنـی دراستان همدان ،تولیدکنندگان و مسئولان بیشـتر بـر روی متغیرهـایی همچـون سـطوح اشـتغال جمعیت های محلی در بازار هدف ، تنوع تولید کالا در بازار هدف ،خرده فروشان بـازار هـدف ، قوانین مربوط به حقوق مالکیت معنوی ،بیشتر شدن بودجـه تخصـیص یافتـه توسـط بخـش هـای دولتـی و خصوصـی بـه امـرتحقیـق وتوسـعه محصـولات تبـدیلی لبنـی و در نهایـت ، اقـدامات تکنولوژیکی در تولید و تجارت محصولات تبدیلی لبنی تمرکز کنند.
این عوامل و گویه ها بر گرفته از مشـاوره بـا اساتید فن و مطالعات گذشـته از جملـه تحقیقـات انجـام شـده در زمینـه بازاریـابی محصـولات کشاورزی (بریم نـژاد و شـم آبـادی، ١٣٨٧)، طراحی الگوی بازاریابی محصولات کشاورزی در شبکۀتعاونی ایران (شم آبـادی و بـریم نـژاد،١٣٨٦)، و اسـتراتژی بازاریـابی در تعیـین عملکـرد صادرات (٢٠٠٢ ,.
در مدل کلی تمام متغیرهای موجود در تحقیق به طور یکجـا و بـدون در نظـر گـرفتن محـیط هـای مختلف در نظر گرفته شده است ؛در مقابل ،مدل جزئی برای هر محیط بیرونی بـه تفکیـک بـار عاملی به دست آمده است .