چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارمندان ناحیه ١ و ٢ آموزش و پرورش شهر خرم آباد انجام گردیده است . روش تحقیق استفاده شده توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه کارمندان این دو ناحیه بوده است که با روش تصادفی ساده از بین آنها، ١٦٨ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسش نامه های محقق ساخته عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بوده و تجزیه و تحلیل داده ها از طریق شاخص های آمار توصیفی و آزمون های آماری (همبستگی پیرسون ، رگرسیون ، تحلیل واریانس یک راهه ، تی مستقل ) انجام گرفته است . نتایج تحقیق نشان میدهد که بین عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی همبستگی مثبتی در سطح ٠/٠١ وجود دارد. هم چنین ، یافته های حاصل از رگرسیون گام به گام نشان داد که فقط مولفه وفاداری قادر به پیش بینی عدالت سازمانی است . نتایج آزمون تی مستقل نیز آشکار ساخت که بین جنسیت کارمندان تفاوت معناداری وجود دارد و در پایان نتایج تحلیل واریانس یک راهه بین عدالت سازمانی با متغیر دموگرافیکی سطح تحصیلات آشکار ساخت که تفاوت معنیداری بین آنها وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
Hui, Law & Chen 9.
Muhammad روش شناسي تحقيق حاضر با توصيف شرايط موجود از نو ع تحقيقات توصيفي ميباشد و از آنجا که اين پژوهش به بررسي رابطه بين دو متغير عدالت سازماني و رفتار شهروندي سازماني ميپردازد، توصيفي و از نوع همبستگي محسوب ميشود.
جدول ١- بررسي ويژگي هاي جمعيت شناختي نمونه پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ب ) آمار استنباطي: يافته هاي مبتني بر سؤالات پژوهش پاسخ سؤال ١: براي بررسي رابطه بين عدالت سازماني و رفتار شهروندي سازماني کارمندان ناحيه ١ و ٢ آموزش و پرورش شهر خرم آباد، از روش همبستگي پيرسون استفاده شد که نتايج آن در جدول شماره ٢ ارائه شده است .
پاسخ سؤال ٢ : براي تعيين رابطه هر يک از ابعاد عدالت سازماني و رفتار شهروندي سازماني کارمندان ناحيه ١ و ٢ آموزش و پرورش شهر خرم آباد، از روش همبستگي پيرسون استفاده شد که نتايج آن در جدول شماره ٣ ارائه شده است .
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر به منظور بررسي رابطه بين عدالت سازماني و رفتار شهروندي سازماني کارمندان ناحيه ١ و ٢ سازمان آموزش و پرورش انجام گرفته است .
M. 2004, The Influence of Employee Organizational Citizenship Behavior on Customer Loyalty, International Journal of Service Industry Management, Vol. 15, No. 1, pp.
D. , 1992, Distributive and Procedural Justice as Predictors of Satisfaction with Personal and Organizational Outcomes, The Academy of Management Journal, Vol. 35, No. 3, pp.
, 2002, Justice and Organizational Citizenship Behavior Intentions: Fair Rewards versus Fair Treatment, Journal of Social Psychology, Vol. 142, No. 1, pp.