چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین مدیریت دانش و جو سازمانی در مراکز آموزش عالی است . روش پژوهش ، توصیفی از نوع همبستگی است . جامعه مورد مطالعه ، شامل کلیه کارکنان اعم از اعضاء هیات علمی و کارمندان اداری مراکز آموزش عالی (آزاد، پیام نور و علمی- کاربردی) می باشد. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان ١٦٥ نفر بوده که به روش نمونه گیری طبقه ای – تصادفی انتخاب شده اند. برای جمع آوری داده ها از دو پرسش نامه استاندارد شده شامل : پرسش نامه مدیریت دانش دارای ٣٨ سوال ٥ گزینه ای با مولفه های (اکتساب دانش ، تسهیم دانش و کاربرد دانش ) و پرسش نامه جو سازمانی با ٤٢ سوال ( که ٢١ سوال آن مربوط به رفتار و برخورد های رئیس با کارکنان و ٢١ سوال آن مربوط به رفتار و برخورد های کارکنان با یکدیگر) استفاده شد. جهت ارزیابی و بررسی فرضیه های تحقیق که شامل یک فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی است از آمار توصیفی و آمار استنباطی به کمک نرم افزار آماری SPSS استفاده شده است . نتایج نشان داد که بین مدیریت دانش و جو سازمانی در مراکز آموزش عالی رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. هم چنین ارتقاء دانش در بین کارکنان مراکز آموزش عالی در بهبود جو سازمانی این مراکز موثر بوده است .
خلاصه ماشینی:
بنابر اين ، با نظر به درک اهميت اين موضوع که در عصر فناوري اطلاعات ، دانشگاه به عنوان يک سازمان آموزشي بخش عظيمي از فعاليت هاي مربوط به دانش را انجام مي دهد و لازم است جايگاه مديريت دانش در نظام آموزش عالي تصريح شود (رضازاده ، ١٣٨٣ ).
براي پرداختن به اين مهم ايجاد جو و فضايي مناسب در مراکز آموزش عالي و دانشگاه ها در اولويت قرار مي گيرد، جو مطلوب و مساعد در هر سازمان نيز مي تواند شکوفايي و رشد اين روحيه را در کارکنان آن سازمان فراهم آورد، نبود جو مناسب باعث از بين رفتن روحيه رشد در کارکنان خواهد شد و با توجه به اينکه مديريت دانش استفاده از تجربه و دانش فردي و جمعي از طريق فرآيند توليد دانش ، تسهيم دانش و به کارگيري آن به کمک فناوري به منظور دستيابي به اهداف سازماني مي باشد و جو سازماني مي تواند بر اعضاي سازمان تأثير شگرف بگذارد و صاحب نظران جو سازماني را متلاطم ارزيابي مي کنند و بر اين باورند که کارکنان بايد بتوانند به سهولت خود را با تحولات مستمر و تلاطمات محيط جديد کار، تطبيق دهند و فشار براي بهره وري بيشتر و تمايل به درس گرفتن از موفقيت ديگران ، دانش آنها و بهبود مستمر، موضوعاتي هستند که نمي توان به سادگي از آنها چشم پوشيد.
هدف از اين مقاله ارائه تصويري روشن از ميزان رابطه بين مديريت دانش و جو سازماني در ميان کارکنان دانشگاه هاي (پيام نور، آزاد و علمي کاربردي ) تربت جام در پيشبرد اهداف سازمان هاي آموزشي است .