چکیده:
هنرهای سنتی نظیر گچ بری، کاشی کاری و آجرکاری در معماری ایرانی خصوصا در مساجد جایگاه ویژ های
دارند. از سویی از زمان پیدایش اسلام در ایران شاهد دگرگونی گسترده در شکل، محتوا، شیوه و محل اجرای آن ها می توان بود. به جهت یافتن روند این تحولات، مسجد جامع نایین به عنوان نمون های از مساجد نخستین دوره اسلامی با آرایه های باشکوه گچ بری و مسجد جامع ورامین از یادگارهای برجامانده پس از حمله مغولان از اولین بناهایی که کاربرد رنگ در آجرکاریهای نفیس آن اتفاق افتاد،گزینش شدند تا با مقایسه
تطبیقی آرایه ها و تغییرات آن گمانه زنی در مورد نقش بستر اجتماعی مذهبی در ظهور این دگرگونی ها (در بازه زمانی چهارصدساله بین قرن چهارم تا هشتم) بررسی شود. این پژوهش به روش تاریخی تحلیلی با بررسی اسناد کتابخانه ای و مطالعات میدانی به گردآوری داده ها پرداخته و پس از تحلیل و جمع بندی، به نتیجه گیری در مورد چگونگی تغییرات در شیوه اجرا (گچ بری به آجر و کاشی کاری رنگی)، محتوای شکلی معنایی (نقوش طبیعی گیاهی به اشکال هندسی پیچیده و اسلیمی)، مضمون کتیبه ها (از آیات قرآن به اسامی مقدس امامان و احادیث و ادعیه) و محل کاربرد آرایه ها (گسترش از فضای داخلی مجاور محراب به فضاهای بیرونی) اقدام کرده است. همچنین تاثیرگذاری ثبات سیاسی بر کالبد مساجد و تبدیل آن به بنایی حکومتی، نقش مغولان برمعماری مساجد (نظیر الگو برداری فرم و آرایه های گنبد از چادرهای مغولان) و ظهور و تقویت تفکرات شیعی در آرایه های خوشنویسی جهت تاکید حکومت وقت بر مذهب رایج از اهم یافته های قابل ذکر است.
Traditional arts like tilework، the art of stucco and brickwork have acquired a high position in Iranian architecture، especially in mosques. Following the advent of Islam in Iran، their forms، contents، techniques and places have undergone material changes. To find out the course of these changes، Naein Jami mosque، one of the earliest Iranian mosques، adorned with magnificent stucco reliefs، and Varamin Jami mosque، a relic of the Ilkhanid period، one of the mosques in which an exquisite colored brickwork first appeared، were chosen to speculate the effects of social- religious context on ornaments and their reformations (in a 400-year period from 4th – 8th century Hijry Qamari) through a comparative study of ornaments and their reformations. In this research using interpretive -historical method، data is gathered through published material and field research، and following the analysis endeavors to conclude the qualities of changes in techniques (stucco to brickwork and colored tilework)، the formal-conceptual content (natural vegetative motifs to complex geometric shapes and arabesques)، the content of scripts (from Quranic versus to sacred names of imams، hadith and prayers) and the place of ornaments (expanding from interior part adjacent to mihrab to exterior spaces). The influence of political stability on body of the mosque and its transformation into a state building، the influence of moguls on the architecture of the mosques (reproduction of forms and ornaments of moguls’ tents in domes) and the advent and support of the Shiite thinking in calligraphic ornaments to underline the common religion by the contemporary government are also to be mentioned.