چکیده:
هنر سفالگری دورi صفوی همچون دیگر هنرهای این دور ه شاهد بالندگی و پویایی بسیاری بوده است. در مراکز متعددی در این دوره سفالهای ممتازی از زری نفام وکوباچی و « سفید وآبی »گرفته تا سلادون و
گمبرون پدیدآمده است. در این میان از دو شهرکرمان و مشهد سرامیک های بسیاری به جا مانده است.این
پژوهش که با روشی توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخان های و مکتوب انجام شده است با آگاهی به اینکه کرمان و مشهد در پیشینه سفالگری ایران و اوج درخشش دوره های گذشته (سلجوقی و ایلخانی) نامهای بزرگی نبوده اند در پی پاسخ به این پرسش است که مهمترین ویژگی های سفال دوره صفوی از نظرفرم، رنگ، لعاب و کاربرد آن در این مراکزچیست و میزان تاثیرپذیری آن ها از سفالگری چینی تا چه اندازه است؟ دو شهر کرمان و مشهد در دوره اوج هنرهای صفوی سهم بزرگی در سفالگری این دوره دارند.
سفالینه های مشهد این تاثیرات چینی را در نقوش و کیفیت ساخت بیشتر بازتاب می دهند و در سفالهای
کرمان شاهد تنوع بیشتری در فرم، نقش، رنگ و لعاب سفالهای تولید شده هستیم. این دو شهر با توجه به
تنوع زیاد آثار سفال و سرامیک برجای مانده از آ نها می توانند نمایندة سفالگری دورة صفوی باشند.
Safavid pottery، like the other arts in this period has experienced considerable growth and dynamism. In this period masterpieces of pottery، from lusterware and “blue and white« to the Celadon and Kubachi and Gombroon have been produced in numerous centers of pottery. Many ceramics from Kerman and Mashhad have survived from this period. This research uses the descriptive- analytical method and published material. Knowing the fact that Kerman and Mashhad weren''t famous centers of pottery in the history of Persian pottery and the heights of the past (Seljuk and Ilkhanid) periods; in this research we try to answer the following questions: What are the main features of Safavid pottery with regard to form، color، glaze and their application in these centers and to what extent was it influenced by Chinese pottery? Two cities of Kerman and Mashhad have a considerable share in Safavid pottery during the rise of the Safavid arts (from the late sixteenth century to the early eighteenth century A.D.). The Chinese influences on Mashhad pottery are more evident in its design and qualities of construction. In Kerman''s ceramics we see more variety in form، function، color and glaze. With regards to the considerable multiplicity of remaining ceramic works from these two cities، they can represent the Safavid pottery.