چکیده:
قاب، به عنوان عنصری تاثیرگذار در هنر ایرانی، در کهن ترین آثار به جای مانده از هنر ایران مجال بروز پیدا کرده و در دوره های بعد نیز با جلوه های متنوعی در هنر ایرانی تداوم داشته است. نقش قاب به عنوان عنصری معنوی در ایجاد حریمی امن و فضایی به دور از تعرض نیروهای مخرب، به واسطه پاسداری و حفظ احترام و تقدس نقش مایه ها، قابل توجه است. این مقاله در پی پاسخ به آن است که: بنیان های معنایی نهفته در قالب قاب در هنر ایران قبل از اسلام چیست؟ هدف از این پژوهش بررسی و شناسایی مولفه های اصلی بنیان های معنایی قاب در هنر ایران باستان است که علاوه بر وجود جنبه زیبایی شناسانه در قاب به آن مفهوم و کارکرد نیز بخشیده است. روش تحقیق بر اساس هدف بنیادی نظری و ازنظر ماهیت و روش توصیفی تحلیلی و شیوه گردآوری مطالب کتابخانه ای بوده است. یافته های تحقیق نشان دهنده آن است که نیاز به امنیت و حریم امن، در سایه پناه بردن به نیروهای خیر و محفوظ ماندن از آسیب نیروهای شر و اندیشه بازتولید پردیس های زمینی به مثابه مثالواره هایی از پردیس های آسمانی، می تواند به عنوان بنیان های معنایی قاب در هنر ایران قبل از اسلام مطرح گردد.
Frame as an affective element in Iranian art is manifested in the oldest existing art works of Iran and in later periods، with various effects، has continued in Iranian art. The role of frame as a spiritual element in creating a safe sanctum and space far away from invasion of malignant forces، by protecting and maintaining due respect and sanctity of motifs، is remarkable. This paper seeks to answer the following question: what are the latent semantic foundations of frame in the pre-Islamic art of Iran? The purpose of this research is to investigate and identify the main components of the semantic foundations of frame in ancient Iranian art that in addition to the aesthetic aspect of frame، have given it meaning and function. This research uses fundamental theoretical methodology based on goal، descriptive- analytical method، and library sources. Our findings indicate that the need for safe sanctum، security and safety، seeking refuge to good forces and preservation from evil forces، and the idea of reproducing worldly paradises as paradigms of heaven، could be considered as semantic foundations of frame in the pre-Islamic art of Iran.