چکیده:
مطرح شدن امامت در ادیان ابراهیمی موجب شده است روبین با استناد به وصایت، منشا مرجعیت علمی پیامبر (ص) و ائمه (ع) را در منابع یهودی- مسیحی بداند. وی در امامت وصایتی، با طرح نظریه خلقت نوری، ادعا کرده است که اعتقاد شیعه به خلقت نوری از عقیده عرب جاهلی (وراثتی بودن ویژگیهای فیزیکی) نشئت گرفته است و شیعیان برای اثبات انحصار جانشینی پیامبر (ص) در حضرت علی (ع)، به خلقت نوری به عنوان میراثی معنوی استدلال کردهاند. وی همچنین با طرح نظریه وصیت نوری مدعی شده است انتقال وصیت از طریق پیامبران بنیاسرائیل به حضرت محمد (ص)، نشئت گرفتن مرجعیت علمی ایشان و ائمه شیعه، از میراث کهن پیامبران یهودی- مسیحی را نشان میدهد. اما با بررسی ادله نقلی امامت به این حقیقت رهنمون میشویم که شیعیان بدون استناد به روایات خلقت نوری، تنها نص را کاشف از امامت ائمه دانسته، معتقدند خلقت نوری از فضائل منحصر به فرد امامان به شمار میآید. همچنان که از مجموع آیات و روایات وصایت دانسته میشود وصیت، صرفا نشانهای بر وصایت و جانشینی اوصیا از پیامبران بوده است و دلیلی بر مرجعیت علمی ایشان به شمار نمیآید.
The issue of imamate in Abrahamic faiths led Uri Rubin to regard the authentic knowledge of holy Prophet and Imams as originated from Judeo-Christian sources. Referring to the light creation in imamate through vesāya, Rubin claims that the Shiʿite belief in light creation stems from the beliefs of pre-Islamic jaheliya (age of ignorance) Arabs (enjoying physical characteristics by inheritance) and thus the Shiite scholars proved the immediate succession of Imam Ali as spiritual heritage. Rubin also suggested the theory of the light vesāya on basis of which he claimed that transition of vesāya from Israelite prophets to the Prophet of Islam and Shiite Imams showed that their authentic knowledge originated from the old heritage of Judeo-Christian prophets. Reflecting on the revealed reasons for imamate provides us with the idea that regardless of the hadiths related to the creation out of preexistent light Shiite support the doctrine of Imamate on the basis of explicit revealed text and hold that being created of light is the unique virtues of holy Imams. It is also clearly inferred from holy verses and hadiths that vasiyya is just an evidence for succession of awsiyāʾ (the Appointed to succeed) to the prophet not as a reason for authentic knowledge.
خلاصه ماشینی:
com"/ سید محمود موسویFootNote No="6" Text="دانشیار گروه فلسفه و کلام، دانشگاه باقرالعلوم [دریافت مقاله: 28/08/1393؛ پذیرش: 10/11/93]"/ H4چکیده/H4 مطرح شدن امامت در ادیان ابراهیمی موجب شده است روبین با استناد به وصایت، منشأ مرجعیت علمی پیامبر (ص) و ائمه (ع) را در منابع یهودی- مسیحی بداند.
وی همچنین با طرح نظریه وصیت نوری مدعی شده است انتقال وصیت از طریق پیامبران بنیاسرائیل به حضرت محمد (ص)، نشئت گرفتن مرجعیت علمی ایشان و ائمه شیعه، از میراث کهن پیامبران یهودی- مسیحی را نشان میدهد.
علیرغم وضوح این مسئله در آیات قرآن و متون حدیثی شیعه، اوری روبین با طرح وصیت نوری در قبال خلقت نوری ائمه (ع) مدعی شده است شیعیان با استناد به خلقت نوری، حضرت علی (ع) را جانشین انحصاری پیامبر خدا (ص) میدانند، در حالی که خلقت نوری امری وراثتی و متأثر از فرهنگ جاهلیت عرب است.
بیان فوق توضیح میدهد که روبین با عرفی کردن خلقت نوری و معرفی آن به عنوان دلیل شیعه در انحصار جانشینی در حضرت علی (ع)، به دنبال نفی جنبه دینی مرجعیت ناشی از خلقت نوری از اهل بیت (ع) است؛ و با قدسی دانستن نظریه وصیت نوری و منحصر کردن انتقال وصیت به پیامبران بنیاسرائیل، ضمن الاهی دانستن مرجعیت و حجیت ائمه (ع) آن را فرع بر پیامبران بنیاسرائیل معرفی میکند.
H4وصیت در آیات و روایات/H4 بررسی قرآنی- روایی وصیت، نقش بسزایی در تحلیل و نقد ادعای اوری روبین در خصوص نقش انحصاری منابع کهن یهودی- مسیحی در مرجعیت علمی پیامبر اسلام (ص) و ائمه شیعه بر اساس نظریه وصیت نوری دارد.